خوب نمی‌چرخدن چرخ اصناف در لرستان

خوب نمی‌چرخدن چرخ اصناف در لرستان
شناسه خبـر : ۳۵۴۹۴ یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۳

کرونا که آمد چیزی را بی‌نصیب نگذاشت از زندگی عادی مردم تا مشکلات اقتصادی و فرهنگی و حتی مسائل اجتماعی را هم تحت تاثیر قرار دادکه در این میان اصناف نیز تا حدود زیادی متضرر شدند و اکنون چرخ زندگی شان خوب نمی‌چرخد.

روزهای نخست شیوع کرونا سخن از گرفتاری جسمی به این بیماری بود، هیچکس باور نمی‌کرد که این ویروس لعنتی مانند کنه به جان همه بیفتد و یکی را با بیماری و بستری در بیمارستان و یا مرگ و دیگری را با تعطیلی واحد صنفی گرفتار کند، این قضیه تا جایی پیش رفته که اکنون بسیاری از اصناف همچنان بخاطر این موضوع یا تعطیل هستند یا آنقدر وضع در حالت رکورد است که تا سال‌ها جبران آن امکانپذیر نیست.
تا قبل از شیوع ویروس کرونا بسیاری از اصناف لرستان بخاطر گرانی و تورم بالا رونق چندانی نداشتند اما حداقل چرخ زندگی مردم با این رونق کم از حرکت نایستاده بود اما اکنون با وجود ویروس کرونا این چرخ چنان از حرکت ایستاده است که حتی برخی از اصناف نانی برای خانواده نمی‌توانند تامین کنند.
زندگی در شرایط کرونایی چنان عرصه را به همه تنگ کرده است که برخی که صنف شان رونقی بخور و نمیر دارد شک دارند که در مغازه شان را باز بگذارند و بخاطر اوج کرونا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی به این بیماری مبتلا شوند یا اینکه در خانه بمانند و آن وقت نمی دانند که مخارج زندگی را از کجا تامین کنند.
شرایط بسیار بدی است که همه اسیر آن شده‌اند البته ناگفته نماند که تنها فروشندگان موادغذایی و بهداشتی مجزا از این قضیه هستند چرا که مردم هرچند شرایط حاد کرونایی باشد اما از تغذیه خود دست نمی کشند و مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده را به هم به وفور نیاز دارند.
در لرستان که شرایط اقتصادی نسبت به دیگر استان‌ها متفاوت تر بود و مردم بخاطر بیکاری بالای استان وضعیت خوبی ندارند این شرایط کرونایی بیشتر به اصناف خسارت وارد کرد و اصناف ضرر بسیاری به دلیل کرونا متحمل شدند.
وحید به عنوان یک فروشنده قطعات یدکی خودرو می‌گوید: قبل از شیوع کرونا مردم وسیله نقلیه خود را در هر شرایطی بخاطر نیاز جدی به آن تعمیر می‌کردند و همیشه فروش قطعات یدکی خودرو رونق خوبی داشت و ما هیچ وقت با مشکل مواجه نمی شدیم، اما اکنون شرایط خیلی با گذشته تفاوت دارد.
وی ادامه داد: تا قبل از کرونا علاوه بر اینکه اجاره یک میلیون و ۶٠٠ هزار تومانی مغازه رابا فروش قطعات تامین می‌کردم ماهیانه جدای از هزینه‌های زندگی می‌توانستم بخش کوچکی از درآمد را برای خرید قطعات جدید هزینه کنم اما امروز دیگر آن وضعیت را ندارم، حتی ماهانه به سختی می‌توانم اجاره و مخارج زندگی را تامین کنم.
رضا که در صنف پوشاک فعالیت دارد می‌گوید: در اوایل شیوع ویروس کرونا که اجازه فعالیت به اصناف را ندادند ما حتی نمی‌توانستیم مخارج روزانه زندگی را تامین کنیم وقتی هم که اجازه فعالیت به ما داده شد که دیگر مشتری نبود که از ما خرید کند.
وی ادامه می‌دهد: تامین مخارج زندگی ما بستگی به عرضه و تقاضا دارد هرچه مردم بیشتر خرید کنند چرخ زندگی ما بهتر می‌چرخد و برعکس آن هم صادق است که اکنون مردم بخاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اینکه نمی‌توانند لباسی را پرو کنند دیگر تمایلی برای خرید ندارند و همین امر زندگی ما را هم تحت تاثیر قرار داده است.
وی می‌گوید: اگر روند به همین شکلی که هست پیش برود به طور یقین علاوه بر خسارت فراوان، ورشکستگی بسیاری از اصناف را همانگونه که تعداد زیادی هم در این ورطه قرار گرفته‌اند، را به دنبال خواهد داشت البته امیدوارم مسئولان یاریگر این قشر باشند.

وی اضافه می‌کند که دولت هم چندبار و رقم‌های بسیار ناچیز در این وضعیت کمک کرد که بسیاری از اصناف را هم شامل نشد و رقم به حدی پایین بود که تنها برای خوراک چند روز بود.
منوچهر اسبکوه رئیس اتاق اصناف لرستان می‌گوید: اصناف در سال ۹۹ با توجه به مشکلات پیش آمده دچار رکود و کسادی کسب و کار شدند و پیک طلایی فروش خود را به دلیل کرونا از دست دادند و به همین دلیل پیگیر مطالبات اصناف هستیم. لازم است تا دولت در مواقع ضروری مثل شرایط ایجاد شده این روزها حمایت بیشتری را از صنوف داشته باشد.
به گفته وی دولت سرمایه مردمی در بخش اقتصادی را نباید نادیده بگیرد و بخش خوشه ای و تولیدی کوچک را که با تلاش خود به تولید رسیده اند مدنظر قرار دهد و به همان اندازه که صنایع تولیدات دارند اصناف هم می توانند تولیدات گسترده ای داشته باشند و با حمایت از واحدهای خرد و خوشه ای نیز می‌تواند به جهش تولید کمک کرده و باعث ایجاد انگیزه تولید شوند.
رییس اتاق اصناف مرکز لرستان افزود: در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت ملی باز هم این اصناف بودند که مانند سنوات گذشته در خط مقدم این مشکل قرار گرفتند و با از خود گذشتگی و ایثار با تعطیلی واحدهای صنفی خودنقش کلیدی و موثری در کنترل این بیماری ایفا کردند.
وی ادامه می‌دهد: فاجعه بیماری کووید ۱۹ در پایان سال ۹۸ در ادامه فجایع قبل از آن از قبیل سیل و تشدید تحریم های اقتصادی اصناف و بازاریان را دچار آسیب های شدید و جبران نا پذیری کرد که بدون حمایت دولت ادامه کار برای آنها غیر ممکن خواهد بود. ولی متاسفانه با این اوصاف شاهد عدم اجرای تعهدات حمایتی برخی دستگاه های اجرایی و بانکها در حمایت از واحد های صنفی آسیب دیده هستیم.
اسبکوه اجرایی نشدن پرداخت بیمه سهم کارفرما تا پایان رفع مشکل کرونا، برگشت خوردن چک های بازاریان و عدم صدور دسته چک برای آنها، عدم بخشودگی های مالیاتی و از همه مهم تر بخشودگی جریمه دیرکرد اقساط وام های قرض الحسنه با سود چهار درصد بوده که متاسفانه اکثر تسهیلاتی که کسبه دریافت کرده‌اند تسهیلات غیر قرض الحسنه وبا سود ۱۸ درصد است که شامل بخشودگی نشده را از این موارد عنوان کرد.
 وی تصریح کرد: انتظار می‌رود دولت بسته های حمایتی ویژه ای را در راستای کمک به واحدهای صنفی در نظر گیرد چرا که مطمئنا انجام اقدامات کوتاه مدت نمی تواند مشکلات اصناف را برطرف کرده و باید بسته حمایتی در برگیرنده بسیاری از مسائل و مشکلات واحدهای صنفی باشد.بر اساس آمارها حدود ۳ میلیون واحد صنفی در کشور فعالیت درند که مطمئناً بیشترین تاثیر بیماری کرونا بر اقتصاد بر بخش اصناف و بازار بوده و باید تصمیمات مهمی در راستای حمایت از اصناف گرفته شود.

در لرستان حدود ۵۶ هزار واحد صنفی وجود دارد که از این میزان ۱۸ هزار واحد در مرکز استان در حال فعالیت هستند.

اسبکوه رئیس اتاق اصناف لرستان همچنین می‌گوید: طبق برآوردها از خوشه‌های صنفی شامل خدمات تولیدی، فرش و صنایع ‌دستی، تحریر و چاپ، صنایع غذایی، تولید ملزومات و خدمات ساختمان، تولید کیف و کفش، صنایع نساجی و ‌پوشاک و سایر صنایع صنفی (نظیر سیم‌پیچی، آهنگری، تولید پمپ، سوله، آلومینیوم، چوب‌بری)، کرونا ‌ویروس ۹۵۰ میلیارد تومان خسارت به واحدهای صنفی لرستان وارد کرده که ۳۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به ‌خسارت اصناف در مرکز استان است. ‌

وی اضافه کرد: همزمان با اعلام رسمی ورود کرونا به کشور و صدور  بخش نامه‌ها در خصوص لزوم تعطیلی ‌اصناف، بلافاصله اقدامات لازم اجرایی شد و لرستان رتبه یک را از نظر تعطیلی به هنگام اصناف کسب کرد. ‌

رئیس اتاق اصناف لرستان با بیان اینکه اصناف به دنبال شیوع ویروس کرونا وضعیت بسیار بدی پیدا کردند، تصریح ‌کرد: همه اصناف درگیر این قضیه شدند و اگر دولت کمک نکند وضعیت اصناف و اقتصاد تا دو سه ماه آینده بغرنج و ‌به شدت سخت‌تر خواهد شد. ‌در این شرایط کالای واحدهای صنفی خوابیدند و تبدیل به سرمایه نشدند. ‌

رئیس اتاق اصناف لرستان ‌افزود: حقوق کارگران، بیمه، مالیات، اجاره مغازه و هزاران مشکل دیگر بر مشکلات این ‌واحدها در شرایط شیوع کرونا ویروس اضافه شد و شرایط به گونه‌ای رقم خورد که اصناف کمرشان خم شده و ‌نیازمند حمایت هستند. ‌می‌طلبد، کمک و یا وام برای احیای اصناف خسارت دیده از طرف دولت درنظر گرفته شود. کمک های دولتی هنوز در حد یک حرف باقی مانده است.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: دولت تلاش کرده با پرداخت تسهیلات به اصناف کمک کند اما پرداخت این تسهیلات همه مشکلات واحدهای صنفی را رفع نمی کند. اصناف در حوزه بیمه و مالیات هم با معضلاتی روبرو هستند و در سایر امور و پرداخت اقساط تسهیلاتی که در گذشته دریافت کرده‌ اند با مشکل روبرو شده‌اند.

وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا مشکلات جدی در حوزه صنفی به وجود آمده است، اظهار می‌کند: برخی اصناف به دلیل شیوع کرونا به صورت جدی تعطیل شده‌اند به ویژه در حوزه‌های ورزشی مانند شنا که به هیچ عنوان امکان فعالیت وجود ندارد.

رئیس کمیته اقتصاد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: حوزه آی. تی در هنگام شیوع ویروس کرونا وضعیت بهتری پیدا کرده اما سایر حوزه ها با مشکل روبرو شده اند که از جمله آنها حوزه های صنایع غذایی و فعالیت های ورزشی است که با مشکلات جدی روبرو هستند.

وی بیشترین اقدامی که برای کاهش مشکلات اصناف توان انجام داد را مربوط به پرداخت تسهیلات دانست و می‌گوید: این در حالی است که بودجه با کسری های جدی روبرو است به طوری که هم اکنون کسری ۵۰ درصدی در بودجه وجود دارد.

قادری به سایر کمک های دولت برای رفع مشکلات اصناف اشاره می‌کند و می‌گوید: از دیگر کمک هایی که دولت می تواند به اصناف ارائه دهد اعمال حمایت‌های قانونی است.

اسد عبدالهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان با اشاره به خسارت کرونا بر واحدهای اقتصادی و تولیدی می‌گوید: باوجود اینکه شرایط سختی بر کشور و استان از طریق تحریم و کرونا وجود دارد طی بررسی های صورت گرفته کرونا به ۶۰ هزار واحد اقتصادی و کسبه در استان لرستان خسارت وارد کرده که بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

عبدالهی اظهار داشت: برخی از واحدهای تولیدی در این شرایط نیز به فعالیت خود ادامه داده و برخی دیگر از واحدهای تولیدی که در طی سال های گذشته به دلایلی چرخه تولید آنها دچار مشکل شده، با پیگیری های لازم یا افزایش ظرفیت پیدا کردند و یا اگر به تملک بانک درآمده بودند بخشی از آنها به سرمایه گذار جدید واگذار شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با تاکید بر احیای واحدهای راکد بیان می‌کند: نمایندگان و مسوولان استان پیگیر هستند که واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید بازگردند.‌

اکنون استان لرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و چهار شهرستان کوهدشت ، پلدختر ، دورود و الیگودرز بخاطر شرایط بحرانی به طور کامل تعطیل شده اند که این موضوع می‌تواند بر مشکلات اصناف شهرهای مختلف استان اضافه کند که امیدواریم تدابیر لازم برای جلوگیری از تعطیلی یا ورشکستگی کامل اصناف در استان اندیشیده شود.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا در لرستان اعلام کرد: باتوجه به تداوم روند افزایشی شیوع ویروس، تمامی محدودیت‌های کرونایی تا جمعه ۱۶ آبان در این استان تمدید می‌شود.

در پی ادامه روند وضعیت قرمز شیوع کرونا و در راستای پیشگیری و مقابله با این ویروس، تمام محدودیت‌ها تکرار شده است و در این دوره بانک ها، دستگاه‌های خدمات‌رسان و مراکز بهداشتی و درمانی استان از مصوبه مربوط به حضور ۵۰ درصدی کارکنان ( دورکاری ) مستثنی هستند.

۳۹ هزار و ۸۰۳ مورد مثبت کرونا تا ششم آبان ماه در لرستان شناسایی شده بود که از این تعداد ۷۹۶ نفر جان باخته‌اند.

مهناز بیرانوند| ایرنا

 

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir