درخت افسانه‌ای ۶۰۰ ساله «اَوِرس» در لرستان ثبت ملی شد

 درخت افسانه‌ای ۶۰۰ ساله «اَوِرس» در لرستان ثبت ملی شد
شناسه خبـر : ۳۱۸۲۱ چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از ثبت ملی درخت افسانه‌ای و ۶۰۰ ساله «اَوِرس» در این استان خبر داد.

به گزارش موج خبر، سید امین قاسمی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: درخت کهنسال «اَوِرس» در منطقه بزنوید الیگودرز واقع شده و طبق بررسی کارشناسی به‌عمل آمده قدمت آن به ۶۰۰ سال می‌رسد که این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان، بیان داشت: این اثر به شماره ۶۸۱ در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت و در مورخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ به استاندار لرستان ابلاغ شده است.

قاسمی افزود: ارتفاع درخت حدود ۲۴ متر تخمین زده می‌شود، قطر برابر سینه درخت ۱۶۸ سانتیمتر و وسعت سطح تاج پوشش آن ۲۳ مترمربع و محیط آن ۵۲ متر اندازه‌گیری است.

وی گفت: درخت «اورس» یا سرو کوهی گونه‌ای بسیار با ارزش و دیرزی از تیره سرو است که در مناطق کوهستانی و مرتفع می‌روید و در افسانه‌ها و اسطور‌های مردمان منطقه جایگاه خاصی دارد، «اُورس» و سرو از دیرباز در فرهنگ ایران نماد جاودانگی و نامیرایی بوده و به شکل نگارگری ایرانی در سنگ نگاره‌های پیش از اسلام و در شکل نماد ترمه پس از اسلام در گستره هنر‌های تجسمی ایران همواره نقش اساسی داشته است.

مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، افزود: با ثبت این اثر تعداد آثار طبیعی استان لرستان به ۳۸ مورد رسیده است.

محسن طرهانی، گفت: ۶ اثر دیگر مورد بررسی کارشناسی و تائید اعضای شورای ثبت کشور قرار گرفته‌اند که در آینده نزدیک شماره ثبت آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir