طعم تلخ گرانی؛ قیمت‎های سرسام آور در لرستان

طعم تلخ گرانی؛ قیمت‎های سرسام آور در لرستان
شناسه خبـر : ۳۱۶۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

 درحالی رتبه اول وضعیت بد اقتصادی شامل حال استان لرستان شده است که تورم و گرانی‎ها دمار از روزگار مردم درآورده است.

به گزارش موج خبر، این روزها گرانی در همه جای کشور امان مردم را بریده اما در لرستان اوضاع وخیم‌تر است چون نه تنها رتبه اول بیکاری و تورم را در کشور دارد بلکه مردم آن از کمترین سرانه درآمدی برخوردارند و این یعنی فشار حداکثری بر دوش مردم لرستان است.

متأسفانه استان لرستان رتبه اول فلاکت را نیز در کشور کسب کرده که فلاکت به معنی «سخت بدبخت» است؛ در چنین شرایطی حتی طبقات متوسط جامعه هم به خط فقر نزدیک شده‎‌اند و بسیاری از مردم در تأمین نیازهای اساسی خود مانده‌اند.

هر روز به بهانه‌های مختلف مثل تحریم، افزایش قیمت دلار، سیل و کرونا شاهد افزایش نرخ کالاها هستیم و هیچ مدیریت و نظارتی برای ساماندهی اوضاع و کنترل تورم وجود ندارد گویا مردم را به حال خود رها کرده‌اند.

سکوتی که به پای رضایت نوشته شد
متأسفانه در سایه ناکارآمدی و بیخیالی مسئولان، امسال خرم‌آباد به عنوان گرانترین شهر کشور معرفی شد. رتبه دوم لرستان در خودکشی نشان می‌دهد که آستانه صبر و تحمل مردم بسیار پایین آمده و این زنگ خطری است که نباید آن را نادیده گرفت.

احسان ملک حسینی از شهروندان خرم‌آبادی به خبرنگار بازار، گفت: لرستان سال‌ها است که با فقر و نداری دست و پنجه نرم می‌کند اما مردم آن به واسطه نجابت و قناعتی که دارند همیشه در مقابل این ظلم و بی‌عدالتی سکوت کرده‌اند و احتمالاً این سکوت آن‌ها به پای رضایتشان نوشته شده که کسی به دنبال حل مشکلات ما نیست.

وی افزود: بدون شک هر استان دیگری این چنین غرق در مشکلات اقتصادی بود حالا صدای اعتراضشان ستون‎های کشور را به لرزه درآورده بود اما ما هرگز به نظام پشت نکردیم و همیشه به انقلاب وفادار و آماده جانفشانی برای ملت خود بوده‌ایم ولی حیف که کسی قدردان این مردم نیست.

گرانی جوانان را از ازدواج باز میدارد
این جوان لرستانی عنوان کرد: بنده کارشناس ارشد رشته مکانیک هستم اما هنوز نتوانسته‌ام شغل مناسبی برای خود پیدا کنم و از آنجایی که سرپرستی مادر پیر خود را برعهده دارم مجبورم با کارگری و دستفروشی هزینه‌های دارو و درمان وی را تأمین کنم.

وی تصریح کرد: ما توقع زیادی نداشتیم و به دنبال زندگی لاکچری هم نیستیم، اما گمان نمی‌کنم داشتن سقفی برای زندگی و لقمه‌ای نان انتظار زیادی باشد ما حتی با این وضع درآمد خود جرأت نمی‌کنیم به ازدواج و تشکیل خانواده حتی فکر کنیم و تنها دغدغه ما این است که از گرسنگی نمیریم.

حبیب امانی از دیگر شهروندان لرستانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: من سه فرزند دارم و مستأجرم، فرزند اولم نابینا و مبتلا به بیماری اوتیسم است که هزینه‌ها و دردسرهای خاص خود را دارد و فرزند دومم دانش‌آموز است اما به دلیل اینکه نتوانستم گوشی همراه برای او بخرم امسال از درس و تحصیل بازماند و برای بنایی و کارگری ساختمان او را با خود می‌برم تا بتواند کمک خرج خانواده باشد چون یک دختر دیگر هم دارم که در سن ازدواج است و نیاز به جهیزیه دارد.

با شغل دوم هم نمی‌توان از پس هزینه‌های زندگی برآمد
وی افزود: از ناتوانی و بی‌کفایتی مدیران گله‌مند هستیم اما ترجیح می‌دهیم سکوت کنیم چون گوش شنوایی وجود ندارد.

مصیب کریمی، یک فروشنده موادغذایی نیز به خبرنگار بازار، گفت: متأسفانه قیمت اجناس هر روز بالا می‌رود و هر بار که فاکتور جدید برای ما می‌آید بدون استثنا افزایش قیمت دارد؛ در حقیقت از زمان شیوع کرونا، سیر افزایش قیمت‎ها به شدت صعودی شده و همینطور که مسئولان سرگرم کرونا هستند گرانی هم می تازد.

وی افزود: مشکل اینجا است که گرانی فقط در بحث مواد غذایی نیست بلکه همه موارد از جمله لوازم خانگی، پوشاک، مسکن، خودرو، لوازم یدکی و خدمات را در برگرفته، واقعا در چنین شرایطی زندگی برای مردم بسیار دشوار و طاقت فرسا شده است.

خم شدن کمر مردم زیر بار گرانی
این فروشنده جوان بیان کرد: من کارمند هستم اما حقوقی که می‌گیرم کفاف هزینه‎های زندگی را نمی‎دهد و مجبورم در وقت آزاد خود در فروشگاه موادغذایی هم به عنوان شغل دوم کار کنم تا بتوانم قسط، کرایه، شهریه و هزینه‎های جاری اعضای خانواده‌ام را پرداخت کنم.

وی افزود: من با دو شیفت کار کردن و داشتن یک فرزند، از تأمین هزینه‌های خود عاجز مانده‌ام چه برسد به خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست؛ متأسفانه کمر مردم زیر بار گرانی‎ها خم شده و کسی هم به داد آن‌ها نمی‌رسد.

الهام صادقی، یک بانوی لرستانی در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: نهادهای متولی مثل صنعت، معدن، تجارت، اتاق اصناف و تعزیرات به درستی بر روند قیمت‌گذاری‌ها نظارت نمی‌کنند.

ضعف نظارت، عامل گرانفروشی در لرستان
وی افزود: یک روز برای خرید به همراه همسرم به یکی از فروشگاه‎های معتبر پوشاک در خرم‌آباد رفته بودم که همزمان با ورود ما، تعدادی از مأموران سازمان صمت یا شاید هم تعزیرات برای سرکشی و بازرسی به مغازه وارد شدند.

صادقی ادامه داد: به محض ورود مأموران، کارکنان فروشگاه هراسان شدند و شروع به جدا کردن تگ‌ لباس‏ها که قیمت بر روی آن درج شده بود کردند اما دیگر دیر شده بود و مأموران با مشاهده قیمت‌ها دست به قلم بردند تا جریمه بنویسند.

این بانوی لرستانی خاطرنشان کرد: در همین حین، صاحب فروشگاه طی یک تماس تلفنی با گفتن جمله «حاجی... گوشی... گوشی..»، تلفن را به دست مأموران داد و آنها سر خود را پایین انداخته و از مغازه خارج شدند؛ در چنین شرایطی وقتی یک فرد با بی‌عدالتی، رانت و پارتی‌بازی می‌تواند به راحتی از زیر بار جریمه شدن شانه خالی کند چطور انتظار داریم گرانی در استان مهار شود.

قیمت‌های سر به فلک کشیده
رضا حسنوند یک فروشنده پوشاک نیز به خبرنگار بازار، گفت: وقتی قیمت اجاره مغازه در لرستان سر به فلک کشیده و ما باید علاوه‌بر آن هزینه‌های آب، برق، گاز، مالیات و عوارض را هم بپردازیم، چطور انتظار دارید جنس خود را ارزان بفروشیم و تن به ورشکستگی بدهیم.

وی افزود: لرستان تولیدی لباس زیادی ندارد و ما مجبوریم اجناس خود را از شهرهای دیگر وارد کنیم که این برای ما هزینه‌بر است ولی قبول داریم برخی فروشندگان هم هستند که به سود کم راضی نیستند و با بی انصافی اجناس ایرانی را با نرخ کالای خارجی و ترک به دست مردم می‌دهند که باید با آنها برخورد شود.

معاون بازرسی صنعت معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در بحث تنظیم بازار یک بخش اساسی کار مشارکت مردم است، مردم با معرفی گرانفروشان به سازمان صمت و اتاق اصناف می‌توانند به ما کمک کنند یعنی به راحتی از طریق تلفن ۱۲۴ شکایت خود را ابلاغ کنند، همچنین مردم می‌توانند با استفاده از«نرم افزار آپ»، در قسمت قیمت کالا و خدمات، شکایت خود را به ثبت برسانند.

امکان ثبت شکایت از طریق نرم افزار آپ
وی افزود: این نرم افزار حدود پنج ماه است که به صورت آزمایشی شروع به کار کرده و مردم می‌توانند ثبت شکایت کنند که با ورود به این سامانه و پر کردن نام استان، شهر و منطقه در مدت ۴۸ ساعت نتیجه شکایت خود را می‌ببیند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری و یا تماس با سامانه ۱۲۴ نیست.

فریبرز حسامی با بیان اینکه شرایط فعلی بسیار حساس است و باید با همدلی و برخورد جدی از این شرایط سخت عبور کنیم، تصریح کرد: از یکم تیرماه ۹۹ با توجه به روند افزایش قیمت‎ها، بازرسی‌ها را تشدید کرده‎ایم و در شش ماهه نخست سال، سه هزار و ۷۰۰ پرونده به ارزش ۲۰ میلیارد تومان به تعزیرات ارجاع داده‌ایم.

وی عنوان کرد: در سامانه ۱۲۴ گزارش‌های متعددی در مورد گرانفروشی به ما ابلاغ و تعداد گزارش‎ها بسیار زیاد شده و مردم از این وضع ناراضی هستند که ما متعاقباً شکایات مردمی را بررسی و تشکیل پرونده می‌دهیم.

گرانفروشان مجازات می‌شوند
معاون بازرسی صنعت معدن و تجارت لرستان خاطرنشان کرد: سازمان صمت گزارشات و پرونده‌ها را به تعزیرات می‌فرستد و تعزیرات، رأی پرونده را صادر و نسبت به جریمه آنها اقدام می‌کند؛ قاضی می‎تواند دو تا پنج برابر ارزش گران‌فروشی صورت گرفته، شخص را مجازات کند.

وی بیان کرد: اگر گرانفروشی در بحث کالاهای حساس و اساسی باشد و یا گران‌فروشی مغرض و بسیار زیاد انجام شده باشد حتماً با نصب پرده در محل مغازه مبنی بر گرانفروشی به اطلاع مردم می‌رسد و پلمب می‎شود که این نصب پرده اثر بازدارنده خیلی خوبی دارد.

حسامی گفت: در یک ماه گذشته بیشترین شکایت مربوط به لاستیک، تخم‌مرغ، لوازم یدکی و لوازم خانگی بوده است.

۷هزار پرونده به تعزیرات حکومتی وارد شد
مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه به طور کلی در شش ماهه نخست امسال تعداد پرونده‌های وارده شش هزار و ۹۶۲ مورد بوده، اظهار داشت: از این تعداد هزار و ۳۵۰ پرونده قاچاق وارده بوده؛ همچنین پنج هزار و ۲۳۴ پرونده در حوزه کالا و خدمات و ۴۲۳ پرونده در حوزه بهداشت و دارو درمان داشته‎ایم.

حمید القاصی با بیان اینکه محکومیت در قاچاق ۸۹ میلیارد و ۷۹۴ میلیون و ۷۶ هزار و ۶۹۴ تومان بوده، افزود: محکومیت در حوزه بهداشت، ۱۳۸ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان و محکومیت در حوزه کالا و خدمات، ۲۹ میلیارد و ۲۴۰ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۵۲۰ تومان بوده است.

وی عنوان کرد: یک هزار و ۹۴۵ اکیپ بازرسی فعال داریم و دوهزار بازرسی نیز انجام شده است.

نقره داغ مردم
مشکلات مربوط به گرانی و تورم مردم را به معنی واقعی نقره داغ کرده و نکته آزاردهنده این است که بسیاری از این گرانی‌ها به تحریم و دلار ربطی ندارد و ریشه در سوء مدیریت‌ها و ناکارآمدی مسئولان دارد، مسئولانی که فقط به دنبال قدرت و حفظ جایگاه خود هستند و از مردم غافل‌ شده‌اند.

استاندار لرستان هم که آب پاکی را روی دست مردم ریخت و اعلام کرد لرستان درحالی به وضعیت فوق‌العاده قرمز کرونا رسیده که هیچ تخت بستری خالی در استان نداریم چون امکانات درمانی ما بسیار ضعیف است و از نظر زیرساخت‎های بهداشتی با میانگین کشوری فاصله زیادی داریم.

در چنین شرایطی هزاران مشکل روحی و روانی برای مردم ایجاد می‌شود چون نمی‌دانند در هراس مرگ عزیزان خود روز را به شب برسانند یا غصه گرانی و نداری را بخورند؛ اخیراً هم که چندین شب بستری شدن به علت کرونا، ده‏ها میلیون تومان هزینه دارد یعنی فقرا و مستضعفانی که هزینه بستری در بیمارستان را ندارند باید طعمه مرگ شوند.

به هر حال بهداشت روانی خانواده‌ها در خطر است و ادامه این روند و بی توجهی به مشکلات مردم می‌تواند سبب ایجاد احساس ناامیدی، افسردگی و افزایش آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها شود.

 

منبع خبر:تحلیل بازار

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir