«خرده مالکی» ازدلایل اصلی توسعه نیافتگی کشاورزی لرستان

«خرده مالکی» ازدلایل اصلی توسعه نیافتگی کشاورزی لرستان
شناسه خبـر : ۲۸۹۹۸ سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تاکید کرد: «خرده مالکی» یکی از دلایل اصلی توسعه نیافتگی بخش کشاورزی این استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار حسنی مقدم امروز سه شنبه در جلسه‌ای که به منظور اجرای تفاهم‌نامه بین جهاد کشاورزی و مجتمع کشت و صنعت فجر صفا برگزار شد، هدف از این دیدار را تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین بخش کشاورزی با شرکت کشت و صنعت فجر صفا به عنوان یکی از ظرفیت‌های حوزه کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های ارزشمند و دانش بنیانی که در این مجموعه به ویژه در حوزه‌ی گیاهان دارویی، گلخانه‌ها، باغات میوه، دامپروری، اصلاح نژاد دام، زنبور عسل و تولید حشرات بیولوژیک، همکاری با این مجتمع ضروری است.

وی، گفت: در خصوص نظام بهره‌برداری که سبب توسعه بخش کشاورزی است باید گفت عمده نظام‌بهره برداری در استان دهقانی و خرده مالکی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: متوسط اراضی کشاورزی در لرستان به ازای هر کشاورز شش و نیم هکتار است که از این میزان یک و نیم هکتار آبی و پنج هکتار دیم است.

حسنی مقدم، تأکید کرد: یکی از دلایل اصلی توسعه نیافتگی بخش کشاورزی استان خرده مالکی است.

وی، ادامه داد: برای خروج از این موضوع چند راهکار وجود دارد ابتدا تشکیل نظام بهره‌برداری به شکل اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی و سهام زراعی است، اما مهم‌ترین راهکار که نقش تأثیر گذاری در توسعه بخش کشاورزی در نظام بهره‌برداری، کشت و صنعت‌ها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه مجتمع کشت و صنعت فجر صفا تنها کشت و صنعت استان است، افزود: چشم انداز و عملکرد کشت و صنعت فجر صفا در قابل قبول است و بنا است در آینده شاهد تحولی خاص در این مجتمع باشیم.

حسنی مقدم، گفت: تولید ۱۵ هزار تن انواع محصولات باغی، تولید سی هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای به ویژه سبزیجات و صیفی‌جات، شش هزار تن گوشت قرمز، هزار تن ماهیان خاویار و ۳۰ تن تخم ماهی‌خاویاری همچنین تولید دو میلیون اصله نهال چشم انداز مجتمع کشت و صنعت فجر صفا در آینده است.

وی، ادامه داد: ما برای توسعه باغات میوه همچنین اصلاح و احیا باغات به یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نیاز داریم که تنها ۲۰۰ هزار از این نیاز در استان تولید می‌شود و مابقی از استان‌های همجوار تأمین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: اشتغال زایی مجتمع کشت و صنعت با این چشم‌انداز دو هزار نفر است.

حسنی مقدم به گلخانه مدرن مجتمع اشاره کرد و گفت: این گلخانه معادل استانداردهای جهانی است و این امر نشان دهنده موفقیت کشت و صنعت است، که بدون شک در توسعه بخش کشاورزی استان به ویژه شهرستان دوره‌ی چگنی تأثیر فراوانی دارد.

 

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir