دانشگاه لرستان برای اولین‌ بار در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز قرار گرفت

دانشگاه لرستان برای اولین‌ بار در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز قرار گرفت
شناسه خبـر : ۱۲۸۴۷ دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در طی سالیان گذشته و تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان، نام این دانشگاه برای اولین بار در فهرست رتبه‌بندی تایمز قرار گرفت.

محمد فیضیان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در طی سالیان گذشته، تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان، اصلاح آیین نامه‌ها پژوهشی در جهت گسترش فعالیت علمی با رویکرد کیفی و کوشش هرچه بیشتر اعضای هیئت علمی، نام دانشگاه لرستان در فهرست رتبه بندی معتبر تایمز قرار گرفت؛ در حالی که در سال‌های گذشته، در این فهرست نبود و امسال برای اولین بار در نظام رتبه بندی بین المللی تایمز قرار گرفت.

فیضیان با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده در حوزه پژوهش و فناوری، همانند اصلاح آیین نامه‌های ارتقاء، پایه ترفیع سالیانه و تشویقی، تسهیل همکاری‌های بین المللی شامل مأمور کردن اعضای هیئت علمی در صورت داشتن شرایط، راه اندازی مجلات علمی پژوهشی به ویژه انگلیسی زبان، افزایش پهنای باند اینترنت دانشگاه، راه اندازی مرکز نوآوری دانشگاه، تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه و مرکز تحقیقات بلوط، پژوهشکده زنبور عسل، افزود: امیدواریم در آینده میان مدت و بلندمدت، شاهد بهبود هر چه بیشتر رتبه و جایگاه دانشگاه لرستان در نظام‌های رتبه بندی باشیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان توضیح داد: رتبه بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه بندی بین المللی دانشگاه‌ها است؛ پایگاه رتبه بندی تایمز جهت ارزیابی دانشگاه‌ها قسمتی از اطلاعات مورد نیاز خود را از خود دانشگاه‌ها، قسمتی دیگر را از نظرسنجی‌ها و اطلاعات پژوهشی و استنادات را از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس تهیه می‌کند. تا سال ۲۰۱۴ یک دانشگاه در این رتبه بندی حضور داشته است. در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان حضور داشته اند و در سال ۲۰۱۶ هشت دانشگاه و در نهایت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ این تعداد به ترتیب به ۲۹ و ۴۰ دانشگاه افزایش یافت.

وی ادامه داد: اکنون با ورود ۷ دانشگاه جدید از ایران، شاهد حضور ۴۷ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۱۵۲۷ دانشگاه برتر جهان از ۹۳ کشور هستیم که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته، دانشگاه لرستان نیز در این فهرست با رتبه ۱۲۰۰ در جمع دانشگاه‌های برتر جهان، قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان اضافه کرد: در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱، برخی دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه لرستان، علوم پزشکی کردستان، محقق اردبیلی، علوم پزشکی کرمان، اراک، حکیم سبزواری، رازی کرمانشاه، تربیت معلم شهید رجائی و سیستان و بلوچستان که در سال گذشته در این رتبه بندی حضور نداشته اند، حضور یافته و برخی دانشگاه‌ها که سال گذشته در این رتبه بندی حضور داشته اند، امسال نتوانسته اند در این فهرست جهانی، حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به تازگی، در رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز رتبه جدید دانشگاه لرستان، ۱۰ رتبه ارتقاء یافت؛ بر اساس نتایج منتشر شده رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، جایگاه دانشگاه لرستان نسبت به سال گذشته، بهبود قابل توجهی داشته است؛ به طوری که در بین دانشگاه‌های جامع، از رتبه ۵۰-۴۲ به رتبه ۴۰-۳۱ ارتقاء پیدا کرد.

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir