تحلیل تازه جلال چراغپور از آخرین وضعیت فوتبال ایران؛ حداقل ۲ بازیکن قدیمی در تیم ملی بمانند/ سبک بازی این تیم کاملا سنتی است

تحلیل تازه جلال چراغپور از آخرین وضعیت فوتبال ایران؛ حداقل ۲ بازیکن قدیمی در تیم ملی بمانند/ سبک بازی این تیم کاملا سنتی است
شناسه خبـر : ۱۲۴۶۲۵ پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

کارشناس فوتبال در خصوص فرصت ۴۵ روزه تیم ملی تا آغاز مسابقات جام ملت‌ها را بررسی کرد.

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در خصوص فرصت ۴۵ روزه تیم ملی تا آغاز مسابقات جام ملت‌ها بیان می‌کند: «فرصتی که ما از آن صحبت می‌کنیم زمان خام است و در واقع بازیکنان تیم ملی از این ۴۵ روز تنها ۱۰ ساعت در اختیار سرمربی خواهند بود که این زمان کمی است. در حال حاضر مسابقات لیگ برتر در کشور ما و اروپا در حال برگزاری است و لژیونرهای تیم ملی هم در کوران مسابقات باشگاهی‌شان هستند. این زمان زیادی نیست و سرمربی تیم ملی باید تلاش کند تا از این زمان به بهترین نحو ممکن استفاده کند.»

او صحبت‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: «بازیکنان تنها در فیفادی در اختیار تیم ملی هستند و همانطور که گفتم این زمان حدود ۱۰ ساعت است. حالا باید ببینیم که در این ۱۰ ساعت چه چیزی در اختیارمان است؟ چرا که به هر حال بازیکنان با خستگی و احتمالاً مصدومیت روبه‌رو می‌شوند و علاوه بر این از نظر فکری تحت تأثیر مربیان باشگاهی خود هستند و برای رسیدن به آمادگی ذهنی در تیم ملی نیاز به زمان دارند. مثلاً یک بازیکنی که در دفاع راست بازی می‌کند وظایف متفاوتی در تیم باشگاهی و تیم ملی دارد و باید به او زمان بدهیم تا بتواند دستورات تیم ملی را پیاده کند. اما باید بدانیم که مربیان تیم ملی دست‌شان کاملاً باز است و بر اساس تفکر خودشان بازیکنان را به تیم ملی دعوت می‌کنند که با توجه به پتانسل بالایی که فوتبال ما دارد، انتخاب بازیکنان مورد نظر کار سختی نیست.»

این کارشناس فوتبال می‌گوید: «بازیکنی که از فوتبال باشگاهی به ملی می‌آید نیازمند یک ریکاوری خوب است چرا که در غیر این صورت بازیکن در کوتاه‌ترین زمان خسته و دچار مصدومیت می‌شود. اگر برای تیم ملی تاریخ‌ شمار بگذاریم، می‌بینیم که بازیکنان کنونی تیم ملی ما حدود ۸ سال با هم هستند و کاملاً یکدیگر را می‌شناسند. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا این موضوع به سود تیم ملی است یا به ضرر تیم ملی؟ این موضوع از جهاتی خوب است اما بدی‌هایی هم دارد که این بدی‌ها می‌تواند تیم ملی را در جام ملت‌ها از هدف خود دور کند.»

او ابتدا در خصوص حُسن‌های حضور طولانی بازیکنان تیم ملی در کنار هم اینگونه صحبت می‌کند: «این موضوع از نظر هماهنگی و همبستگی فوق‌العاده است و بازیکنان کنونی کوچکترین حرکات یار خود را می‌دانند و به سبک بازی همدیگر کاملاً آگاه هستند اما معایب آن این است که مربیان تیم حریف به راحتی می‌توانند بازیکنان ما را آنالیز کنند. شما تیم دیگری را بگویید که ۸ سال با هم هستند. هیچ تیمی اینگونه نیست و این تیم فقط تیم ملی ایران است که سال‌ها است با این بازیکنان در مسابقات مختلف حاضر می‌شود.»

چراغپور با اشاره به حضور تیم ملی نوجوانان در مسابقات جام جهانی می‌افزاید: «نوجوانان ما با وجود اینکه در جام جهانی نتیجه نگرفتند اما مدرن بازی کردند. این در حالی است که سبک بازی تیم بزرگسالان ما سنتی است و این موضوع باعث می‌شود تا مربی تیم ملی در یک دو راهی قرار بگیرد. اگر سرمربی نفرات جدیدی را بیاورد صد درصد هماهنگی تیمی پایین می‌آید و اگر با قدیمی‌ها بازی کند مربیان حریف به سادگی می‌توانند ترکیب تیم ملی را روی کاغذ بیاورند و این موضوع باعث می‌شود تا بتوانند بازیکنان را آنالیز کرده و اطلاعات تیم ملی را در اختیار بازیکنان تیم خود قرار دهند.»

این کارشناس فوتبال می‌گوید: «بازی پرسپولیس-‌النصر نشان داد که ما یک مهره از حریفان عقب‌تر هستیم. دیدیم که پرسپولیس با وجود ۱۰ نفره شدن النصر نتوانست به این تیم گل بزند و پیروز شود. جام ملت‌های قطر آخرین فرصت تیم ملی کنونی برای رسیدن به قهرمانی است چرا که قطعاً این تیم پس از جام ملت‌ها دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد. از نظر من تیم ملی باید در جام ملت‌ها با همین ترکیب حاضر شود و پس از آن دستخوش تغییرات اساسی شود. البته نمی‌توان ترکیب تیم ملی را زیر و رو کرد و باید حداقل ۲ بازیکن قدیمی در تیم ملی بمانند. این تیم منظم‌ترین و بهترین تیم حال حاضر ما است.»

بیشتر بخوانید: جوانگرایی در تیم ملی؟ این یعنی خودکشی!/ اگر بخواهیم در آسیا قهرمان شویم امسال وقتش است

منبع خبر:خبرورزشی

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir