"الگوی دینی نهادینه‌کردن فرهنگ عفاف و حجاب" تدوین می‌شود

"الگوی دینی نهادینه‌کردن فرهنگ عفاف و حجاب" تدوین می‌شود
شناسه خبـر : ۱۲۴۶۱۶ پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸

طرح مطالعاتی "الگوی دینی نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب" به همت معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران تدوین می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین آرش رجبی، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی موج خبر از تدوین طرح «الگوی دینی نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب» خبر داد و گفت: حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان یک نهاد دینی و فرهنگی در جامعه قصد دارد از طریق ارائه الگوی دینی نهادینه کردن عفاف و حجاب، تلاشی جهت حل مسائل حجاب در جامعه داشته باشد.

رجبی با اشاره به مأموریت مهم حوزه‌های علمیه خواهران در کشور اظهار داشت: حوزه‌های علمیه خواهران وظیفه دارد در راستای زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی به خصوص در حوزه زنان و خانواده تلاش کند و در عین حال از طریق الگوسازی در این زمینه، به ترویج فرهنگ حجاب یاری برساند.

او خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران به منظور ارائه الگوی فرهنگ‌سازی اسلامی بر مبنای راهبرد توسعه، ارتقاء و استانداردسازی زیرساخت‌ها در برنامه پنج ساله معاونت و ذیل برنامه ارتقاء مدیریت فرهنگ و تبلیغ، طرحی مطالعاتی با موضوع "الگوی دینی نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه" را در دستور کار خود قرار داده است.

رجبی در خصوص تدوین این الگو تصریح کرد: در این طرح مطالعاتی الگویی مفهومی روایت می‌شود تا مبنایی جهت راهبردها، بیانیه‌ها و راهکارهای ارائه شده در موضوع عفاف و حجاب در حوزه علمیه خواهران باشد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران به اهداف این طرح مطالعاتی اشاره کرد و گفت: ارائه مبانی اعتقادی، کلامی، فقهی و فلسفی از حجاب و عفاف، شناسایی عوامل مداخله‌گر و موانع داخلی و خارجی بر نهادینه کردن حجاب و عفاف در کشور، روایتی از الگوی فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف بر مبنای آموزه‌های دینی، ارائه آثار و نتایج مثبت نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف در همه سطوح، تبیین زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نهادینه کردن حجاب و زیست عفیفانه، ارائه راهبردها و مؤلفه‌های اثرگذار بر فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در جامعه از جمله اهداف در این الگو خواهد بود.

رجبی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور به جایگاه فرهنگ در اعتلای انسان‌ها و رشد همه جانبه کشور تأکید شده، اظهار داشت: برای نهادینه کردن فرهنگ اسلامی در جامعه لازم است از شیوه الگوسازی و ارائه الگوهایی متناسب با ارزش‌ها و نیازهای جامعه استفاده کنیم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر لزوم ترویج زیست عفیفانه و در کشور فعالیت فرهنگی در این حوزه، تصریح کرد: عفاف و حجاب بخشی از فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور ما بوده و مردم ایران در طول تاریخ افرادی عفیف شناخته می‌شدند. این در حالی است که در سال‌های اخیر در اثر تهاجم فرهنگی، فرهنگ پوشش و حجاب مورد تعرض قرار گرفته و لازم است در این زمینه فرهنگی فعالیت‌های مفید و اثرگذاری انجام شود.

او به ضرورت گفتمان‌سازی در حوزه عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: در عین حال که لازم است از ابزار الگوسازی در این حوزه استفاده شود، باید گفتمانی وسیع در حوزه عفاف و حجاب در جامعه ایجاد کنیم و از طریق ارائه راهبردها و راهکارها، به گسترش و بازگشت این فرهنگ به کشور کمک برسانیم.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir