الزامات کار فرهنگی در بیان حجت‌الاسلام قرائتی؛ برای تأثیر کلام، حسن خلق داشته باشید

الزامات کار فرهنگی در بیان حجت‌الاسلام قرائتی؛ برای تأثیر کلام، حسن خلق داشته باشید
شناسه خبـر : ۱۲۴۶۰۵ پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳

حجت‌الاسلام قرائتی به الزامات کار فرهنگی اشاره کرد و گفت: خود را از دیگران بهتر و برتر ندانید، عمل افراد را از خود افراد جدا نکنید و برای تأثیرگذاری کلام در دیگران اخلاق نیک داشته باشید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی موج خبر، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، چهارشنبه شب 8 آذرماه، در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه معصومیه، با تأکید بر لزوم انجام کارهای خیر در طول زندگی اظهار داشت: عمل‌کننده به کار خیر، کمک‌کننده به کار خیر و راضی به کار خیرف هر سه در ثواب کار خیر شریک هستند.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه تبلیغ باید کوتاه و مفید باشد، تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) در نهج البلاغه دو خطبه بلند دارند که یکی وصیت به امام حسن مجتبی (ع) و دیگری نامه به مالک اشتر است و بقیه خطبه‌های آن حضرت کوتاه هستند.

استاد قرائتی به الزامات کار فرهنگی اشاره کرد و گفت: کار فرهنگی باید شرایطی داشته باشد، از جمله اینکه خود را از دیگران بهتر و برتر ندانید، چون امکان دارد افراد تغییر کنند و دیگر این گونه نباشد. همان طور که امام صادق (ع) در این باره فرموده است: «هر کسی خودش را بهتر از دیگران بداند، او از متکبران است.» حفص بن غیاث می‌گوید: عرض کردم اگر گنهکاری را ببیند و به سبب بی‌گناهی و پاکدامنی خود، خویشتن را از او بهتر بداند چه؟ فرمودند: «هرگز هرگز! چه بسا که او آمرزیده شود، اما تو را برای حسابرسی نگه دارند.»

این استاد اخلاق درباره شرط دوم در انجام کار فرهنگی اظهار داشت: نباید عمل افراد را از خود افراد جدا کنیم. نگوییم تو خوب نیستی، بگوییم کار خوبی انجام ندادی و این کار در شأن تو نیست. مثلاً ممکن است زنی بدحجاب باشد و این به معنی بی‌عفتی نیست.

مفسر قرآن کریم به شرط مهمی در امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: الزام دیگری در کار فرهنگی این است که از راه درود و سلام مردم را به خیر دعوت کنید و اگر محبوبیت ندارید، امر به معروف و نهی از منکر نکنید، چون باید نفوذ کلام داشته باشید تا کلام شما در دیگران اثرگذار باشد.

او اخلاق نیک را لازمه تأثیرگذاری کلام عنوان کرد و گفت: تعداد کسانی که با اخلاق ایمان می‌آورند بیشتر از افرادی است که با استدلال ایمان می‌آورند. سعی کنیم با اخلاق نیک و پسندیده مبلغ دین باشیم.

استاد قرائتی بر ضرورت یکسانی ظاهر و باطن در کنار یکدیگر تأکید کرد و گفت: در قرآن کریم کلمات دنیا و آخرت خر کدام 115 مرتبه تکرار شده‌اند تا اهمیت هر دو را نشان دهد. به همین علت در حدیثی عنوان شده که اگر کسی دنیا را برای آخرت یا آخرت را برای دنیا از دست بدهد، مسلمان نیست.

او خاطرنشان کرد: هر چه دارید اعم از علم، شعر و... در اختیار همه مردم بگذارید، همان طور که خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ» پیامبر برای هدایت شما حریص بود. ما هم باید از آن حضرت الگو و درس بگیریم و دلسوز و یاور مردم باشیم.

مترجم قرآن کریم تصریح کرد: در عین حال انسان باید از همه فرصت‌های زندگی بهترین بهره ببرد. من هم حدود 60 سال است که طلبه هستم و مجموع پنجشنبه‌های این 60 سال، بیشتر از سه هزار روز می‌شود. پس با توجه به این زمان عظیم نباید پنجشنبه‌ها را هم تعطیل کنیم.

استاد قرائتی با اشاره به اینکه در همه کارهای خیر باید رضایت خدا را در نظر داشته باشیم، اظهار داشت: باید هم تجربه قدما و هم ابتکار روز را با هم داشته باشیم. در عین حال باید به رضای خدا توجه کنیم که اگر همه یک سخنرانی را ببینند این ذخیره‌ای برای قیامت نیست، بلکه وقتی ذخیره آخرت ما محسوب می‌شود که در پی رضای خدا باشیم، نه جلب توجه مردم.

استاد اخلاق اسلامی تصریح کرد: در همه شرایط از خدا بخواهید که ظرفیت علم یا مال را در شما ایجاد کند. مثلاً وقتی علم از خدا می‌خواهید، دعا کنید که همراه آن ظرفیت داشتن علم را هم داشته باشید.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir