مجلس یازدهم به بیش از ۸۰ درصد وعده‌های خود عمل کرد/ شناسایی گردن کلفت های مالیات گریز

مجلس یازدهم به  بیش از ۸۰ درصد وعده‌های خود عمل کرد/ شناسایی گردن کلفت های مالیات گریز
شناسه خبـر : ۱۲۴۵۶۹ چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: مجلس یازدهم به بیش از ۸۰ درصد وعده‌هایی که به مردم داد تا مرداد سال جاری عمل کرده است، تا جایی که رهبر انقلاب از آن قدردانی کردند.

به گزارش موج خبر، محمدباقر قالیباف صبح امروز در نشست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که به مناسبت گرامیداشت مقام شهید آیت الله مدرس(ره) و با موضوع آشنایی با دستاوردهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد، گفت: در این شورا همگی یک کار جمعی انجام می‌دهیم تا مسائل کشور را برطرف کنیم و همه حاضرین باید باعث ایجاد اتفاق های جدیدی در افزایش مشارکت عمومی در استان‌های خود باشند تا مثمر باشیم.

وی توجه به این نکته را مهم دانست که همه فراز و نشیب‌ها در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بهانه‌ای برای آزمایش در پیشگاه الهی برای یکایک ما است که نباید در هیچ لحظه از زندگی خود فراموش کنیم و اظهار داشت: در این میان فردی بدعاقبت است که به خاطر دیگران و نه اعمال خود دچار عذاب الهی شود. خداوند می‌فرماید اگر انسان‌ها مسیر غیرالهی را پیش گرفته و به دنبال غیر حق باشند، آنها را در همان مسیر به سرعت پیش می‌برد و در کنار آن به افرادی که در راه الهی گام بر می‌دارند نیز، کمک می کند لذا باید بدانیم در هر کاری می‌کنیم، موفقیت و پیروزی از آن خداوند است و این وعده را به همگان داده که اگر در مسیر او حرکت کنند، بدون شک پیروزی قطعی با آنها خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نباید در فراز و نشیب‌های زندگی این مسائل را فراموش کنیم و از خاطر ببریم که از صدر اسلام تا کنون چگونه حداقل‌ها بر حداکثرهایی پیروز شدند، افزود: خیلی دور نرویم و آبان و آذر سال گذشته را به یاد بیاوریم که می‌گفتند به زودی جمهوری اسلامی سقوط می‌کند و در رأس القای این تفکرات، آمریکا و اسرائیل قرار داشتند؛ اما اکنون بنگرید که تا امسال چه اتفاقاتی در منطقه و جهان رخ داده و بی شک شهدا و ملت ما در جریان این حادثه، پیروز واقعی بودند.

در مسیری که در پیش گرفته‌اید اراده پولادین داشته باشید و مردم را دسته‌بندی نکنید

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها برای نتیجه بخش بودن توطئه‌های غرب علیه ایران و آسیب رساندن به جمهوری اسلامی در سال گذشته تلاش کردند اما دیدید که یک سال بعد یعنی در تحولات اخیر غزه، وزیر خارجه آمریکا پس از عملیات طوفان الاقصی با حضور در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت که هم زمان با ورود به تل‌آویو، فروپاشی را در ارکان اسرائیل دیدم؛ گفته وی در حالی است که همه نظام رژیم صهیونیستی را آمریکا هدایت کرده است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در این بین ما باید به وظیفه خود به صورت دقیق عمل کرده، در کار خود تردید نکرده، برای خداوند شریکی قائل نشویم و اراده ای پولادین داشته باشیم، یادآور شد: ما نباید به ایمان و اعتقاد خود در مسیری که پیش گرفته‌ایم، تردید داشته باشیم و باید آن را در تمام فعالیت‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و در جریان مبارزه با دشمن به کار بگیریم. ایمان به سنت‌های الهی و مردم لازمه کار ما است و نباید مردم را گروه‌بندی و دسته‌بندی کنیم.

نیازمند فهم مشترک در اولویت بندی امور و اجرای آن هستیم

رئیس قوه مقننه با ورود به موضوع این نشست درباره دستاوردهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: گرچه در ابتدای مجلس شناخت زیادی از یکدیگر نداشتیم اما همواره می‌گفتم باید فهم مشترکی از هم داشته باشیم و اولویت‌ها را نیز تقسیم‌بندی کرده و درباره این اولویت ها و روش اجرای آن به فهم مشترک برسیم چرا که در بخشی از موضوعات و مسائل شرایط بسیار سختی داریم و فرصت خطا کردن نداریم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه ساختار مجلس با سایر دستگاه ها متفاوت است اما در همان روزهای نخست شروع به کار مجلس یازدهم به همکارانم گفتم باید در مجلس فهم مشترک در اولویت‌ها داشته باشیم و برای کار خود برنامه داشته باشیم.

مجلس یازدهم به بیش از ۸۰ درصد وعده‌های خود عمل کرد

وی در ادامه به مصاحبه زنده‌ای که در مرداد ۱۳۹۹ برای اولین بار در سمت ریاست مجلس شورای اسلامی با صداوسیما داشت و در آن نقشه راه مجلس یازدهم برای رفع مشکلات زیرساختی قوانین مهم کشور را تشریح کرده بود، اشاره کرد و یادآور شد: با وجود این که ساختار مجلس با سایر ارگان ها متفاوت است اما اگر وعده هایی که من در آن گفت و گوی تلویزیونی مطرح کردم را بررسی کنید متوجه خواهید شد که مجلس یازدهم به بیش از ۸۰ درصد وعده‌هایی که به مردم داد تا مرداد سال جاری عمل کرده است تاجایی که رهبر معظم انقلاب از آن قدردانی کردند.

بیمه رایگان بیش از ۵ میلیون نفر

رئیس قوه مقننه با اشاره به تقسیم‌بندی مسائل اقتصادی در دو بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت، اظهار کرد: معیشت اولویت ما برای رسیدگی در بازه زمانی کوتاه مدت بود که شامل حوزه‌هایی همچون خودرو، مسکن، سلامت، مناطق محروم و غیره می‌شود. برای مثال اکنون دهک پایین جامعه با مصوبه مجلس به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و دولت ظرف مدت ۳ ماه توانست ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را از قبال این قانون تحت پوشش بیمه قرار دهد و این همان هماهنگی در تصویب قانون و اجرای آن است.

وی با اشاره به قانون ساماندهی وضعیت خودرو و واردات خودرو عنوان کرد: بر اساس این قانون امکان واردات خودروهای سبک زیر پنج سال سن و خودروهای سنگین زیر ۱۰سال وجود دارد و تصویب آن در نهایت باعث شد رانت در این حوزه کاهش یابد و قیمت خودروهای داخلی تا ۲۵ درصد کاهش و برخی خودروهای خارجی حتی بیشتر از این میزان کاهش داشته باشد.

عملکرد مجلس را بر اساس وظایف قانونی آن ارزیابی کنید

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در حوزه مسکن سه قانون کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را به تصویب رساندیم، اظهارکرد: قانونی که برای حل این مشکل در بلند مدت بود، ساخت مسکن به میزان یک میلیون مسکن در سال است و قانونی که برای حل این مشکل در میان مدت است، تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی بود که برای جلوگیری از احتکار مسکن صورت گرفت چرا که برخی افراد منزل داشتند اما آن را به بازار عرضه نمی کردند تا قیمت ها افزایش یابد. قانون دیگر که برای کوتاه مدت امیدواریم بتواند در موضوع مسکن مشکلات مردم را کاهش دهد، قانون مؤجر و مستأجر است که هم اکنون در مرحله نهایی قرار دارد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه وظیفه ما قانونگذاری بوده و اجرای قانون وظیفه مجلس نیست، گفت: مجلس متناسب با ساختار و شرح وظایف خود نظارت را انجام می دهد اما توجه کنیم که نظارت بر اجرای دقیق قانون بر عهده سازمان بازرسی کل کشور است و ماهیت نظارت ما در مجلس متفاوت است و این سازمان بازرسی است که می‌تواند کاری را متوقف کرده و یا برخورد قضایی صورت دهد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به تصویب قوانینی در حوزه دانش‌بنیان عنوان کرد: رهبری در عید سال ۱۴۰۱ این سال را به نام «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام گذاری کردند و ما در اردیبهشت همان سال قانون جهش تولید دانش بنیان را برای اجرا ابلاغ کردیم. اما آیا این قانون نتیجه بررسی ۵۰ روزه از ابتدای سال ۱۴۰۱ و بعد از نام گذاری سال بود؟ خیر! این قانون ۵۰ روزه تدوین نشد بلکه دو سال روی آن کار دقیق و تخصصی صورت داده بودیم چرا که مجلس یازدهم از ابتدا مسائل اساسی کشور را شناسایی کرده و در همان بخش های قانونگذاری می کرد بنابراین درهمان سالی که رهبر انقلاب، عنوان دانش بنیان را برای نام سال برگزیدند، قانون مجلس هم آماده ابلاغ بود و ابلاغ شد.

وی افزود: در پایان همان سال ۱۴۰۱ نیز که شرکت‌های دانش‌بنیان در محضر رهبر معظم انقلاب حضور یافتند، میزان رشد این شرکت‌ها قابل مقایسه با سال‌های پیش از آن نبود چرا که براساس قانون جهش تولید دانش بنیان در تسهیلات و سرمایه‌گذاری در صندوق ها و حتی هویت آنها در حوزه بین‌الملل اتفاقات جدی و مهمی رخ داده بود.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه مجلس دوره یازدهم به حوزه سلامت، دانش‌بنیان، مسکن، خودرو، کشاورزی، صنعت، امنیت غذایی و حتی بانک مرکزی ورود کرد، اظهارکرد: یکی از ناترازی‌ها ما در حوزه پولی و مالی و بانکی بود که ما به صورت بی‌نظیری در این خصوص در قانون بانک مرکزی که بعد از ۵۰ سال در مجلس یازدهم اصلاح و در روزهای اخیر ابلاغ شد، قانونگذاری کردیم؛ از سوی دیگر برنامه هفتم را با رویکرد جدی برای حل مشکلات کشور تدوین کردیم و طرح بانک‌های عامل نیز برای اصلاح و تحول در قانون این حوزه، در دستورکار ماست.

وی در ادامه با اشاره به مؤسسات بی‌حساب و کتابی که در کشور رشد کرده و ورشکسته شده بودند، اظهار داشت: این سؤال وجود دارد که چرا بانک مرکزی موضوع کفایت سرمایه را حل و فصل و مدیریت نکرد و چرا بحث گزیر که رسیدگی به شبکه بانکی و انحلال بانک‌ها است به درستی وجود نداشت و در آن خلاء داشتیم. اما در قانون جدید، بانک مرکزی به همه این خلاءها رسیدگی کرده و آن را ساماندهی می‌کند؛ حتی رسیدگی قضایی به مسائل پولی و مالی با حضور قضات در دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر خود بانک مرکزی برگزار می‌شود و در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز شعبه وجود دارد که باعث امنیت سرمایه شده و از سوداگری جلوگیری می‌کند که همه اینها کارهای بزرگی است و ان شاء الله ثمرات آن به مردم عزیز ایران خواهد رسید.

اتفاق بزرگ در نتیجه ساماندهی نظام مالیاتی و شناسایی گردن کلفت های مالیات گریز

قالیباف در ادامه با یادآوری این مطلب که در حوزه سوت زنی و ساماندهی مالیات نیز اتفاقات بزرگی در کشور رخ داد و دولت هم به درستی پای کار آمد، اذعان داشت: پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۲ میلیون نفر مؤدیان حقیقی و حقوقی داریم و تا کنون ۹ میلیون نفر پوشه خود را در سامانه سازمان‌ مالیاتی تکمیل کرده‌اند و از این ۹ میلیون نفر حدود ۴ میلیون نفر براساس خوداظهاری خود مودیان و تبصره ماده ۱۰۰، مشمول مالیات صفر شده اند و اصلا هیچ مالیاتی پرداخت نکرده اند و ۲ میلیون نفر هم مالیاتی که در سال پرداخت می کنند کمتر از ۱۰ میلیون تومان است؛ یعنی ۶ میلیون نفر از ۹ میلیون مودی حقیقی و حقوقی مالیاتی یا هیچ رقمی پرداخت نمی کنند یا مالیات اندکی پرداخت کرده اند.

وی در همین زمینه تاکید کرد: این اتفاق بزرگ سبب شده تا افرادی که کسب و کارهای خرد دارند هیچ مالیاتی ندهند اما در عین حال با سامانه محور شدن نظام مالیاتی، جلوی فرارهای مالیاتی گردن کلفت ها گرفته شود و اشخاص حقیقی و حقوقی که گاهی با چند ده هزار میلیارد تومان تراکنش بانکی، حتی ۱۰ میلیارد تومان هم مالیات نمی دادند شناسایی و اکنون مالیات واقعی از آن ها اخذ می شود و همین موضوع سبب افزایش درامد مالیاتی شده است.

مجلس یازدهم با اصلاح ساختار بودجه جلوی تورم و خلق پول را گرفت

قالیباف با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار بودجه و اقدام مجلس یازدهم در این زمینه، عنوان کرد: ما ماده ۱۸۲ آیین‌نامه مجلس درباره رسیدگی به لایحه بودجه را اصلاح و اختیارات خود را محدود کردیم چرا که رهبری فرمودند کسری بودجه امّ الخبائث است و امسال برای نخستین بار بودجه را دو مرحله‌ای بررسی می‌کنیم؛ به این معنا که ابتدا دولت لایحه کلیات و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ را ارائه می‌دهد و اگر مجلس این اعداد را تصویب کرد به دولت باز می‌گردد و در لایحه دوم دیگر دولت حق ندارد در واگذاری بودجه به دستگاه‌ها عدد اصلی را تغییر دهد و زمانی که لایحه دوم به مجلس می آید ما نیز نمی‌توانیم عدد اصلی و قطعی را کم و زیاد کنیم تا به این ترتیب یکی از اصلاحات ساختاری مهم در بررسی بودجه که نقش مهم در کنترل تورم دارد انجام شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه نتیجه این اصلاح را منجر به حل کسری بودجه دانست و گفت: پیش از این ممکن بود گاهی یک درآمد فرضی در یک بخش بودجه درنظر گرفته شود که تحقق پیدا نمی‌کرد اما هزینه‌ای که برای این درآمد دیده شده بود، صد در صد هزینه می‌شد و همین باعث تورم بود لذا دو مرحله‌ای شدن و اصلاح ساختار بودجه جلوی تورم، خلق پول و اتفاقاتی که باعث آن می‌شد را خواهد گرفت. این اصلاح مهم که در مجالس گذشته انجام نشده بود در این مجلس با رأی بیش از دو سوم نمایندگان به نتیجه رسید.

انقلابی کسی است که کارآمدی دین در جامعه را به اثبات برساند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با بیان اینکه قطعاً به وضع فعلی راضی نبوده و خجالت زده مردم هستیم اما خداوند می‌داند در انجام وظایف خود لحظه‌ای درنگ و وقت کشی نکرده و تا جایی که توانستیم حرف موافق و مخالف را شنیدیم و گوش شنوا داشتیم تا قوانین موثر تصویب کنیم، خاطرنشان کرد: تردید نکنید که ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد و مشکلات اقتصادی کشور قابل حل است به این شرط که افرادی که تلاش می‌کنند به سنت‌های الهی و مردم ایمان داشته باشند و بدانند زمانی انقلابی هستند که کارآمدی دین در جامعه را به اثبات برسانند و سختی اقتصادی را از دوش مردم بردارند.

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir