بازهم اخراجی در نیمه اول لیگ قهرمانان/ بازیکنان ایرانی تفاوت بودن یا نبودن VAR را نمی دانند!

بازهم اخراجی در نیمه اول لیگ قهرمانان/ بازیکنان ایرانی تفاوت بودن یا نبودن VAR را نمی دانند!
شناسه خبـر : ۱۲۴۵۲۴ چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲

همه فوتبال ایران یک صدا خواهان آوردن VAR هستند و هیچ کس نمی‌گوید که آیا آمادگی پذیرایی از شرایط جدید را داریم یا نه؟

در تمام دنیا وقتی یک تکنولوژی جدید را می‌خواهند در هر تخصصی به کار گیرند، ابتدا نحوه استفاده از آن را به گروهی آموزش می‌دهند. کلاس‌های مختلف برپا می‌شود، رفت و آمدها می‌شود و سپس آن گروه هر کدام این دانش را به دیگران منتقل می‌کنند تا در نهایت ابتدا فرهنگ استفاده از یک تکنولوژی ایجاد و سپس آن تکنولوژی را وارد می‌کنند. ما در ایران و در تمام عرصه‌ها همیشه برعکس عمل کرده‌ایم! ابتدا تکنولوژی را می‌آوریم و سپس بنا به سلیقه خود از آن استفاده می‌کنیم و به همین دلیل است که در همه چیز با همه دنیا تفاوت داریم و در هر جغرافیای کشورمان تعریفی متفاوت از یک قانون یا قوانین در یک رشته ورزشی می‌شود.

همین داستان VAR که در دو سال اخیر گوش فلک را کر کرده مثال خوبی است. هر کس هر مشکلی در فوتبال دارد را به داوری ربط می‌دهد و داوری هم خلاصه شده در وی ای آر! کمک داور ویدیویی که اگر بیاید شک نکنید نه فقط مشکلی از فوتبال ایران را حل نمی‌کند بلکه برعکس بر مشکلات این جماعت می‌افزاید! ادعای بزرگی است اما سند بزرگی هم دارد. نگاه کنید به تمام تیم‌ها و قهرمانان ورزشی ما که در دو سه سال اخیر در میادین بین‌المللی چطور به خاطر ندانستن قوانین جدید تنبیه شده‌اند. قهرمان جهان و المپیک ما در کشتی مدال داده و در تکواندو و سایر رشته‌ها نیز از این ناحیه ضربه خوردیم.

در فوتبال که شاهد عمق فاجعه هستیم. همه باشگاه‌های ما مشاور داوری دارند و در ارکان اصلی برخی باشگاه‌ها داوران سابق حضور دارند اما دریغ از اطلاع از تغییرات قانونی! هر هفته کلی معما داریم که نص صریح قانون یک چیز می‌گوید و برداشت داوران قدیمی ما یک چیز دیگر! و حالا داستان کمک داور ویدیویی، نگاه کنید به همین فصل اخیر لیگ قهرمانان آسیا که ما سه نماینده داشتیم؛ نساجی، پرسپولیس و سپاهان. اکنون هفته پنجم این مسابقات تمام شده و هر کدام از نمایندگان ما ۵ بار به میدان رفتند، یعنی جمعاً ۱۵ بازی برای ایران و حالا نگاه کنید که چند اخراجی در این ۱۵ بازی داشته‌ایم؟!

از همان اولین بازی که میلاد سرلک برابر النصر اخراج شد تا آخرین بازی که  عصر سه‌شنبه امیرمهدی جانملکی برابر مومبای سیتی اخراج شد. متاسفانه اکثر این اخراج‌ها در همان نیمه اول بود، همین هفته اخیر دو تیم از سه نماینده ما در نیمه اول اخراجی داشتند و هر دو در تهران میزبان بودند. محمدجواد حسین نژاد از سپاهان و امیرمهدی جانملکی از نساجی هر دو بازیکنان جوان و بسیار خوبی هستند اما گناه از آنها نیست که از قوانین جدید خبر ندارند. کسی نبوده که به آنها بگوید فرق بودن و نبودن کمک داور ویدیویی در چیست!

حال تصور کنید با این شرایط کمک داور ویدیویی به لیگ ما بیاید، هر هفته چند اخراجی خواهیم داشت؟ اگر داور اخراج کند یک داستان است و اگر کمک داور ویدیویی رای به اخراج بدهد، یک داستان دیگر! پس بیایید ابتدا فرهنگ استفاده از کمک داور ویدیویی را در کشورمان ایجاد کنیم و بعد به دنبال این تکنولوژی باشیم. در فوتبال ما فرهنگ پذیرش حکم داور در شرایط فعلی وجود ندارد، چه داور زنده وسط زمین و چه کمک داور ویدیویی بیرون زمین!

منبع خبر:خبرورزشی

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir