مدت زمان سرقت هر خودرو ۳۰ ثانیه است

مدت زمان سرقت هر خودرو ۳۰ ثانیه است
شناسه خبـر : ۱۲۴۵۱۸ چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳

سارقان خودرو و موتور در پلیس آگاهی تهران بزرگ نحوه سرقت خودروها را تشریح کردند و گفتند هر کدام حدود ۴۰ میلیون تومان در جریان سرقت ۳۰ ثانیه ای یک خودرو به دست می آورند.

به گزارش موج خبر، سوئیچ را از جیبش در می‌آورد تا سوار خودرویش شود. صدایی از دزدگیر نمی‌آید با خودش فکر می‌کند شاید خراب شده است. در خانه را باز می‌کند. ماشین سر جایش نیست. دلش می‌ریزد و اطراف را نگاه می‌کند هراسان تا چند کوچه اطراف را هم می‌دود. چشمش دنبال خودرویی می‌رود که تازه خریده بود. اما نیست که نیست. یاد قسط‌هایی می‌افتد که باید بابت ماشین به سرقت رفته بپردازد.

روزگار افراد مال باخته‌ها وقتی خودرو یا موتورشان به سرقت رفته، خوب نیست. نفرین می‌کنند و تا مدتها هر خودروی مشابهی که می‌بینند داغ دلشان تازه می‌شود. چندین و چند بار پیگیر ماشین می‌شوند و امید دارند که پیدا شود.

از آن طرف سارق خودرو، خوشحال از اینکه مالی را دزدیده و پولی گیرش می‌آید. خیالش راحت شده که مال به دست مالخر افتاده است.

گروهی از این سارقان در حیاط مرکز پلیس آگاهی تهران بزرگ به دست پلیس افتاده، لباس آبی راه راه به تن دارند و دست بند به دست تمام تلاششان را می‌کنند تا از نگاه دوربین‌ها پنهان شوند. پشت به خبرنگاران می‌ایستند و جواب آنها را می‌دهند.

خبرنگاران از چگونگی سرقت خودروها می‌پرسند و آنها با اکراه جواب می‌دهند. نگران هستند مبادا چهره شأن دیده شود. می‌گویند: آبرویمان می‌رود. ما متهم هستیم هنوز جرمی ثابت نشده است!

جوان هستند یکی از آنها ۲۳ سال دارد وقتی مأموران نیروی انتظامی آنها را وادار به صحبت می‌کنند توضیح می‌دهند که خودروی سرقتی؛ سفارشی است. یکی آن را سفارش می‌دهد که بدزدیم. چند روزی زاغ سیاه صاحبش را می‌زدیم. کسی که بیشتر روی آن مدل از خودرو کار کرده، وظیفه از کار انداختن دزدگیر را به عهده می‌گیرد. کاری ندارد. دو دقیقه طول می‌کشد تا خودرو را روشن کنیم.

آن را به نقطه‌ای از شهر می بریم که دید نداشته باشد. وقتی دو روز گذشت و مطمئن شدیم ردیاب ندارد؛ مالخر به سراغ ماشین می‌آید آن را با جرثقیل می‌برد. رویش قیمت می‌گذارد. من به عنوان سارق حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان پول گیرم می‌آید.

مالخر یا ماشین را به سفارش دهنده می‌دهد یا می‌برد برای اوراق. او هم همین حدود پول دستش می‌آید.

یکی از سارقان درحالی که ماسک زده و سرش را در یقه لباسش پنهان می‌کند می‌گوید: نمی دانم چطور شد که لو رفتیم چند روز پیش وقتی دیدم دوستانم را گرفتند خودم راه به پلیس معرفی کردم.

اصرار دارد بگوید خودم را تحویل دادم و دستگیر نشدم. حتی می‌خواهد شاهد بیاورد. اظهار ندامت می‌کند می‌گوید بالاخره فکر کردم مالک خودرو الان در چه حالی است!

دیگری بزرگ‌تر است و صدایش موقع حرف زدن به گوش نمی‌رسد می‌گوید اطرافیان از صدایم متوجه می‌شوند من چه کسی هستم. نمی‌خواهم صدایم در فیلم‌ها باشد. او می‌گوید که خودروها را در سقز تحویل می‌دادم بیشتر روی ماشین پرشیا و ۴۰۵ کار می‌کردم. این خودروها راحت تر باز می‌شوند. قبلاً شوتی بودم به همین دلیل خوب می‌توانم بعد از سرقت، با سرعت فرار کنم.

این سارقان به سراغ خودرو و موتورهایی هم می‌رفتند که مالک برای آنها ردیاب گذاشته بود. چند روز پیش یکی از سارقان فیلمی از خودش در فضای مجازی منتشر کرده و نشان می‌داد که ردیاب خودرو را در ده ثانیه از کار می‌اندازد. این بار هم مدعی شده بود که یکی از جدیدترین ردیاب‌ها را از کار می‌اندازد.

باز شدن خودرو در ۳۰ ثانیه

او یکی از خودروهایی که در حیاط پلیس آگاهی پارک است را جلوی چشم خبرنگاران باز می‌کند. ۳۰ ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد. بعد از آن به سراغ خودرویی می‌رود که صاحبش مالک برند همان ردیابی است که او مدعی شده، این ردیاب جدید را هم از کار می‌اندازد.

پیش از او مالکان این برند، ردیاب را نصب می‌کنند. منتظر می‌شوند تا سارق آن را از کار بیندازد و خودرو را روشن کند. نرم افزار این ردیاب روی گوشی صاحب ماشین نصب است. به محض اینکه درها باز می‌شود. پیامی به موبایل صاحب ماشین به صورت خودکار می‌رود و اخطار می‌دهد. ماشین که روشن می‌شود باز هم این اخطار به مالک داده می‌شود. سارق نتوانست ادعای خود را ثابت کند. اما گفت که معمولاً وقتی ردیاب‌ها به روز نباشند یا نقص داشته باشند می‌تواند آن‌ها را از کار بیندازد.

به همین دلیل سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران از مردم خواست تا جایی که امکان دارند خودروهایشان را مجهز به تجهیزات ایمنی به روز کنند. همچنین اگر خودرویی با وجود داشتن ردیاب باز هم به سرقت برود معمولاً احتمال پیدا شدنش بیشتر از بقیه خودروهاست.

وی می‌گوید: ۱۵ نفری که به تازگی دستگیر کرده ایم به ۴۵ فقره سرقت اعتراف کرده اند آنها بیشتر خودروهای تولید داخل را به سرقت برده اند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: با اقدامات خوب پلیس آگاهی ۱۵ نفر سارق خودرو شناسایی شده که خودروهای تولید داخل را شناسایی و سرقت می‌کردند این افراد با استفاده از جرثقیل خودروها را به نقطه‌ای از شهر انتقال داده و توسط مالخر می‌فروختند. در واقع سرقت ۴۵ خودرو در تهران با جرثقیل از طریق این سارقان صورت گرفته است.

سردار ولیپور گودرزی با اظهار تأسف از این موضوع ادامه می‌دهد: خوشبختانه توانستیم ۲۰ خودرو را پیدا کنیم و ۲۵ خودروی دیگر نیز شناسایی شده اند.

او امیدوار است که به زودی به مالکان این خودروها خبر خوش پیدا شدن مالشان را بدهد.

پیش از این مرکز آمار ایران اعلام کرده بود که بیش از ۸۰ درصد خودورهای سرقتی ایران مربوط به ۵ نوع خودروی پراید، پژو ۴۰۵، پرشیا، سمند و نیسان است که با توجه به نقص ایمنی در آنها، سارقان راحت تر قفل خودرو را باز می‌کنند.

منبع: مهر

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir