درخواست فعالان رسانه‌ای برای برخورد با گردانندگان کانال‌های اخبار جعلی

درخواست فعالان رسانه‌ای برای برخورد با گردانندگان کانال‌های اخبار جعلی
شناسه خبـر : ۱۲۴۵۱۶ چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

جمعی از فعالان رسانه‌ای با انتشار بیانیه‌ای خواستار برخورد نهادهای ذیربط با برخی کانال‌های بی‌نام و نشان در فضای مجازی و گردانندگان آنها شدند.

به گزارش موج خبر؛ به دنبال جریان خبری غیراخلاقی در کانال‌های تلگرامی فرهنگی و هنری و ایجاد التهاب و فضای متشنج، جمعی از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و منتقدان سینمایی کشور با صدور بیانیه‌ای خواستار مقابله و برخورد قانونی با گردانندگان و حامیان این کانال‌ها شدند.

در متن این بیانیه آمده است:

«مدتی است جریان رسانه به‌خصوص در حوزه رسانه‌های سینمایی دچار انحراف شده است و این انحراف از دریچه کانال‌هایی رخ می‌دهد که نقش ابزار را برای برآورده‌سازی اهداف برخی افراد حقیقی و حقوقی ایفا می‌کنند. به‌طور حتم فضای ارتباطات و تکنولوژی به واسطه توسعه علوم پیشرفت کرده است و به همین دلیل شاهد تعاریف تازه‌ای از رسانه هم هستیم، اما متاسفانه این تعاریف تازه همواره پدیده خوشایندی نیستند و گاهی شکل‌های نارس و ناهنجاری از رسانه را معرفی می‌کنند که خود نوعی آسیب محسوب می‌شود. وظیفه فعالان سینما و رسانه ایجاب می‌کند تا در کنار حمایت از رسانه‌های حرفه‌ای و فعالان اصلی این عرصه، مانع از آسیب‌زایی و رشد قارچ‌گونه فیک‌نیوزها بشوند.

جریان به سایه رفته با دروغ‌پردازی، نفاق و ورود به حریم خصوصی افراد علیه نیروهای موثر سینما و رسانه‌های سینمایی سعی در حاشیه سازی دارد و از آنجا که این افراد فاقد هرگونه وجاهت و مرجعیتی بین اهالی سینما و رسانه هستند، بدون هویت مشخص در فضای غیرشفاف فعالیت کرده و شرافت و حیثیت خبرنگاری و روزنامه‌نگاری سینمایی را لکه‌دار می‌کنند.

برای درک درست و فهم مشترک از عملکرد فیک‌نیوزها و حمایت‌های برخی از افراد در سایه از آنها، لازم است توضیحاتی از عملکردشان در فضای رسانه‌ای سینما ارائه شود. به‌طور قطع در هر فضای ارتباطی امکان فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای وجود دارد، کما اینکه در فضای تلگرام، اینستاگرام، X (توئیتر سابق) و سایر فضاهای ارتباطی، فعالان حرفه‌ای رسانه مشغول تولید محتوا هستند، اما در این میان باج‌نیوزهایی در قالب کانال‌های تلگرامی رشد قارچ‌گونه داشته‌اند که به صورت یک شبه با اعضای فیک تشکیل می‌شوند و صرفا نقش یک قارچِ مولد برای توزیع هاگ را بازی می‌کنند؛ به این صورت که یک مطلب آغشته به اهداف یک شخص حقیقی یا حقوقی را با انواع تهمت‌های غیرقابل اثبات و لقب‌های ناپسند در این کانال منتشر می‌کنند و سپس توسط کاربرهای ناشناس عملیات توزیع هاگ صورت می‌گیرد؛ یعنی این مطلب از کانالِ فیک به انواع گروه‌ها و اشخاص ارسال می‌شود. در این موقعیت، شخصی که مورد تهمت قرار گرفته نه امکان شکایت دارد، نه امکان پاسخگویی و نه امکان توضیح؛ هیچ نهاد و شخصی هم مسئولیت این کانال‌ها را به عهده نمی‌گیرد.

تعداد اندکی از مدیران و فعالان سینما هم به بدترین شکل ممکن از این کانال‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها با حمایت مالی از به‌وجودآورندگان این کانال‌ها، محتوای مورد نظر خود را در این فضا منتشر می‌کنند و سپس این محتوا را به نقل از فیک‌نیوزها برای مدیران بالادستی و جامعه هدفِ خود ارسال کرده و به این واسطه به کانال‌های تحت حمایتشان نیز اعتباربخشی می‌کنند.

بر این اساس، ما اهالی رسانه خواهان برخورد با این پدیده ناهنجار هستیم، چرا که هر روز بر تعداد این کانال‌ها افزوده شده و فضای مسمومی را در بین اهالی سینما و رسانه به‌وجود آورده است. همچنین توصیه می‌کنیم مدیران و فعالان فرهنگ و هنر به جای استناد به مطالب این فیک‌نیوزها دنبال‌کننده جریان درست رسانه از مراجع رسمی باشند.»

اسامی امضاکنندگان این بیانیه به ترتیب الفبا به شرح زیر است:


فرانک آرتا، فاطمه آذری، پیمان ابدان، بیتا احمدی، مجتبی احمدی، مهدی احمدی، فرید اخباری، شیدا اسلامی، امیرحسین اشرفی، محمدحسن اصلانی، علی اصغر اصولی، محمد اصولی، هادی اعتمادی‌مجد، محمدصادق افراسیابی، علی افشار، آیدا اورنگ، مونا اورعی، محمدحسین امیدی، اسماعیل باستانی، محمدرضا باقری، زهرا بالاور، یوسف بچاری، محمد بخشایش، اسماعیل براری، مجتبی برزگر، مهسا بهادری، علیرضا بهرامی، علیرضا بهروش، آرش پارساپور، فاطمه پاقلعه نژاد، رضا پورزارعی، محمد پورصادقی، کمال پورکاوه، امید پویانفر، بهنام تاجیک، محمد تاجیک، فاطمه ترکاشوند، مریم تفقدی، بهنام توفیقی، مازیار حکاک، اعظم حسین‌پور، راضیه جباری، محمد جلیلوند، مهیار جوادی‌فر، محسن جواهری، محسن دلیلی، زهرا دمزآبادی، میکاییل دیانی، سارا راعی، احمد رنجبر، فرزام رنجبر، مرتضی رنجبران، احسان زارع، سمیه زارعی نژاد، احسان زیورعالم، محیا ساعدی، آزاده شاهرخ مهر، سپیده شریعت رضوی، مهرناز شعبانی، فاطمه شوقی، جواد شمس، پیمان شوقی، وحید شیخی‌یگانه، یاسر شیخی یگانه، کیمیا صادقی، مهدی صالح‌پور، محسن صالحی‌خواه، زهرا صفایی، محمدباقر صنیعی منش، حامد طالبی، احسان طهماسبی، نرگس عاشوری، الهام عرشی‌زاده، عماد عزتی، محمدتقی عسکری، فرهاد عشوندی، امیرحسین غضنفری، شیما غفاری، عباس غفاری، رضا غیور، آزاده فضلی، آرش فهیم، هادی فیروزمندی، هاوار قاسمی، مصطفی قاسمیان، الهام قبادی، مریم قربانی‌نیا، فرانک قنبری، رکسانا قهقرایی، سارا کبریایی، کیوان کثیریان، حسین کربلایی طاهر، عباس کریمی، مونا کریمی، میثم کریمی، مریم کریمیان، محمد کفیلی، بهاره گل‌پرور، حسن گوهرپور، محراب محمدزاده، حمید محمدی، محمد محمدی، میثم محمدی، علیرضا مرادی، علیرضا مجمع، احمدرضا معراجی، مهرداد معظمی، دانیال معمار، امیرحسین مکاریانی، رضا منتظری، زهرا منصوری، ولی‌اله منصوریان، عطیه موذن، سعید موذنی، حامد مهربانی، گلاویژ نادری، ستاره نجف‌آبادی، زهرا نجفی، مسعود نجفی، علی نعیمی، محمدامین نوروزی، زهره نیلی، فواد وکیلی، احسان هوشیارگر.

منبع: فارس

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir