غربالگری دیابت و فشار خون یک میلیون و ۱۰۳ هزار لرستانی

غربالگری دیابت و فشار خون یک میلیون و ۱۰۳ هزار لرستانی
شناسه خبـر : ۱۲۴۴۹۰ چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

به گفته کوشکی جامعه هدف پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در لرستان یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۹۸۹ نفر است.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، مریم کوشکی امروز صبح در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری پویش‌ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا، اظهار کرد: با تغییر سبک زندگی یک سری بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون بالا، قلبی و عروقی ، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی افزایش پیدا کرد.

به گفته وی و طبق آمار ۵۳ درصد از علل مرگ و میرها در جهان به علت بیماری‌های غیر واگیردار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، کم تحرکی، مصرف الکل، مصرف دخانیات و تغذیه نامناسب در بیماری دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی عامل خطر مشترک است.

کوشکی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات انجام شده این ۴ بیماری درصورت تشخیص به موقع کنترل و حتی در مواردی درمان هم می‌شوند، خاطر نشان کرد: بنابراین غربالگری جامعه نقش مهمی در شناسایی و پیشگیری از این بیماری‌ها دارد.

وی گفت: در گذشته غربالگری بین افراد ۳۰ تا ۷۰ ساله به عنوان جمعیت مولد انجام می‌شد اما با توجه به کاهش سن بیماری‌ها، غربالگری افراد ۱۸ سال به بالا در دستور کار قرار گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، با اشاره به اینکه پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در روستاها به طور صدر در صد انجام می‌شود، افزود: ‌این غربالگری از ۲۰ آبان ماه تا ۱۵ دی ماه در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به طور صد در صد و در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر ۷۰ درصد جمعیت غربال‌گری می‌شود.

به گفته کوشکی جامعه هدف پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در لرستان یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۹۸۹ نفر است.

وی، گفت: فاز اول برنامه سلامت خانواده در شهرستان دلفان شروع شده است، یعنی در شهرستان دلفان کل جمعیت شهرستان غربالگری می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خاطر نشان کرد: غربالگری ادارات و کارخانجات به صورت سیار انجام می‌شود و مردم عادی هم با مراجعه به مراکز جامع سلامت شهرها و روستاها غربالگری می‌شوند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تاکنون ۱۰۰ هزار نفر از جامعه هدف استان غربالگری شده است، اما اوج کار ما از فردا با تامین کیت و تجهیزات مورد نیاز شروع می‌شود.

کوشکی گفت: طبق پیش بینی‌ها باید در پویش غربالگری ۱۰ و نیم درصد دیابتی و ۲۴ و نیم درصد مبتلا به فشار خون بالا را شناسایی کنیم.

پایان پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir