چهارمین همایش ادبی فخر ایران و آیین رونمایی از خودروی شهید دکتر محسن فخری زاده برگزار شد

چهارمین همایش ادبی فخر ایران و آیین رونمایی از خودروی شهید دکتر محسن فخری زاده برگزار شد
شناسه خبـر : ۱۲۴۴۸۰ چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

چهارمین همایش ادبی فخر ایران و آیین رونمایی از خودروی شهید دکتر محسن فخری زاده در باغ موزۀ دفاع مقدس تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی موج خبر،  چهارمین همایش ادبی فخر ایران و آیین رونمایی از خودروی شهید دکتر محسن فخری زاده در باغ موزۀ دفاع مقدس تهران برگزار شد.

حجت الاسلام آقاجانپور ریاست عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در این مراسم ضمن بیان برخی ویژگی‌های اخلاقی شهید فخری زاده گفت: گمنامی یکی از ویژگی‌های بارز شهید بود. او چنان گمنام بود و می‌خواست گمنام بماند که یک فیلم بیست دقیقه ای هم از او وجود ندارد. پس از شهادتش به دنبال عکسها و فیلمهایی از او بودند تا او را بشناسانند و به سختی پیدا شد. تواضع از دیگر ویژگی‌های ایشان بود. وقتی با ایشان ملاقات داشتی، دست به سینه مقابل دیگران می ایستاد.

وی افزود: شهید فخری‌زاده برای کشور تولید قدرت کرد. شهید فخری زاده شهید عرصۀ علم و فناوری و پیشرفت بود. دشمنان نمی توانستند ایران قوی را ببینند و تحمل کنند. آنهایی که می گفتند ما نیازی به سلاح نداریم، آنهایی که می‌گفتند دوران موشک گذشته و نیازی به آن نداریم، امروز می فهمند اگر کشوری نتواند از خود دفاع کند، دشمنان با چکمه‌های خود گلوی آن ملت را می‌فشارند. قرآن می فرماید «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة»؛ تا می‌توانید ساز و برگ مقابله با دشمن را فراهم کنید. سپاه حق آنچنان قدرت یابید که «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُم»؛ دشمنان خدا و شما بترسد. شهید فخری زاده و دانشمندان هسته ای تولید اقتدار را برای ما انجام دادند.

آقاجانپور ادامه داد: امروز وضعیت مردم مظلوم غزه و فلسطین را مشاهده می‌کنیم. ملتی که به ناحق از سرزمین و خانه و کاشانه خود رانده شد «الَّذینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَق‏» در طول 75 سال هر که مقاومت می کرد، به رگبار می بستند. وقتی طوفان الاقصی راه افتاد، برای اولین بار پس از 75 سال گوشه ای از جبهۀ مقاومت وارد سرزمین های صهیونیستی شدند و تن سران کشورها به لرزه افتاد.

امیر سرتیپ سهرابی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در این مراسم گفت: ما برای اینکه این فخر ایران همیشه جلوی چشم ملت ایران باشد، یک رونمایی انجام می دهیم تا جوانان ما افتخار بکنند و احساس غرور به چنین دانشمندی بکنند. دانشمند ما گمنام بود و هنوز هم کوشش های بسیار ایشان گمنام و محرمانه است. کم کم آثار خودش را در آینده نشان خواهد داد.

وی افزود: چند وقت قبل از شهادتشان به دفترشان رفتیم، در آن جلسه یک سؤالی پرسیدم. گفتم ما کجا هستیم در حوزۀ لیزر؟ لبخندی زد و گفت خیلی از آنها عقب نیستیم. سؤال کردم خیلی زمان برده مشکل کجاست؟ عامیانه گفت مشکل اینجاست که در بحث لیزر، هم سلاح و هم هدف متحرک است. هرکه بر این مشکل فائق بیاید، او جلوتر است. امثال شهید فخری زاده قدرت ملی ما را افزایش داده است. ما در آینده به مرور اسناد محرمانه و طبقه بندی شده از افتخارات این شهید بزرگوار را نمایان می‌کنیم تا ملت ما و جوانان ما به این دانشمند افتخار کنند.

در این محفل ادبی برخی از شعرای آیینی ما اشعاری در تکریم شهید فخری زاده خواندند.

حمید هنرجو اشعاری را به شرح ذیل خواند:
رها نمی کند این دست سرخ دامن ما
نوشته با خط خون سرنوشت روشن ما
دلیل عزت ایران و فخر ایرانی ست
حقیقتی  ست که حق دارد او به گردن ما
شهادت است سر انجامِ این سلاله هنوز
به گوش مرگ نخواهد رسید شیون ما
حیات طیبۀ عشق از کرامت اوست
چقدر روح حماسه دمیده در تن ما
به رغم فتنۀ موج و تلاطم و طوفان
خبر دهید به ساحل رسید محسن ما
جگونه می‌شود از همت بلندش گفت
توان وصف ندارد زبان الکن ما
به خون تپید دلیری ولی به خط شدند هزار محسن دیگر
بگو به دشمن ما شکسته تن
درون سینۀ او راز پر گشودن ما
چه زخمهای مکرر که خورد در تاریخ

ولی نداد به بیگانه خاک میهن ما
گواه صادق ما واژه های سوخته است
و آشیانۀ ققنونسهاست وطن ما

در این مراسم از کتاب فخر ایران نوشته محمدمهدی عبداللهی با حضور فرزند شهید فخری زاده رونمایی شد. این کتاب شامل اشعار شاعران برجسته کشور در وصف شهید دکتر فخری زاده است.

در ادامۀ این مراسم از خانوادۀ شهدای هسته ای تجلیل شد.

گزارش درحال تکمیل...

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir