رجبی‌دوانی:‌ بُعد جهادی حضرت زهرا(س) در بیانات رهبری می‌درخشد/ قائم‌مقامی: امام و رهبری بیشترین تأثیر را در بین ائمه از فاطمه زهرا(س) داشتند

رجبی‌دوانی:‌ بُعد جهادی حضرت زهرا(س) در بیانات رهبری می‌درخشد/ قائم‌مقامی: امام و رهبری بیشترین تأثیر را در بین ائمه از فاطمه زهرا(س) داشتند
شناسه خبـر : ۱۲۴۴۶۷ چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

در نشست بررسی کتاب «حقیقت عظیم» بیانات رهبر انقلاب درباره حضرت زهرا(س) عنوان شد که بعد جهادی شخصیت ایشان در میان بیانات رهبری بیشترین توجه را داشته و می‌درخشد،‌ هم‌چنین آیت‌الله قائم مقامی نیز گفت: امام و رهبری بیشترین تأسی را از حضرت زهرا داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی موج خبر،‌ نشست بررسی کتاب «حقیقت عظیم» بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) از 1351 هجری شمسی در تبیین «شخصیت حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها)» با حضور محمدحسین رجبی دوانی‌ کارشناس تاریخ اسلام، آیت‌الله سید‌محمد قائم‌مقامی کارشناس تاریخ اسلام و حجت‌الاسلام والمسلمین مجید فرهادی گردآورنده کتاب در موج خبر برگزار شد.

در این نشست محمدحسین رجبی دوانی با اشاره به نکات مورد توجه در بیانات رهبر انقلاب در ارتباط با حضرت زهرا(س)‌، مهمترین و کامل‌ترین سخنرانی را سخنرانی معظم‌له در سال 51 دانست و گفت: جهاد حضرت زهرا(س) بیشترین تاکید را در بیانات رهبر انقلاب داشته است.

هم‌چنین حجت‌الاسلام والمسلمین قائم مقامی نیز مطرح کرد که رهبر انقلاب و امام خمینی در بین 14 معصوم(ع) بیشترین تأسی را از حضرت زهرا(س) داشته‌اند. مشروح این نشست به شرح ذیل است:

* جناب فرهادی، رهبر انقلاب بیانات بسیاری درباره ائمه اطهار(ع) دارند‌، از بین همه بیانات حضرت آقا چه شد که به سراغ تدوین کتابی درباره بیانات رهبری درباره حضرت زهرا(س) افتادید؟

موسسه حدیث لوح و قلم یکی از رسالت‌های خود را تفحص در تاریخ اسلام تعریف کرده است،‌ از همین رو تدوین موسوعه تاریخ حدیث شیعه را در دستور کار خود قرار داد،‌ از سال 1384 برای اینکه یک دور تاریخ اهل بیت(ع) را تفحص کرده باشیم، تصمیم گرفته شد که از بیانات رهبر انقلاب در رابطه با تاریخ اهل بیت(ع) استفاده کنیم، با توجه به شناختی که از اشراف بسیار خوب رهبری در حوزه تاریخ اسلام و اهل بیت(ع) و منظومه فکری گرانسنگ ایشان در رابطه با اهل بیت(ع) داشتیم،‌ تصمیم گرفتم بیانات ایشان در خصوص اهل بیت(ع) را گردآوری کنیم. 

مجموعه بیانات رهبر انقلاب از سال‌های پیش از انقلاب جمع‌آوری شد،‌ بسیاری از آن‌ها در قالب فایل‌های سخنرانی بود که در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قابل دسترس است،‌ برخی دیگر نیز در قالب سخنرانی‌های دیگر ایشان بود که در بین دوستان نشر انقلاب اسلامی به سخنرانی‌های منتشر نشده معروف است. ما با این سخنرانی‌ها کار را شروع کردیم،‌ نزدیک به 20 تا 25 هزار صفحه کاغذ A4 مجموعه بیانات رهبری بود که  جمع‌آوری و صفحه به صفحه آن خوانده شد. برای هر معصومی یک پرونده مجزا باز شد و نخستین کتاب شامل بیانات درباره امام حسین(ع) و قیام عاشورا با نام «آفتاب در مصاف» منتشر شد.

یکی دیگر از پروژه‌های که دغدغه انتشار آن وجود داشت،‌ مجموعه بیانات رهبری درباره حضرت زهرا(س) بود که بنده افتخار استخراج این بیانات را داشتم و در قالب کتاب «حقیقت عظیم» از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد. در کنار بنده،‌ دوستان دیگری نیز که اسامی آن‌ها در مقدمه ذکر شده، شروع به نمایه زدن و چکیده زدن برای کتاب کردند.

در کتاب «آفتاب در مصاف» این چکیده‌ها و نمایه‌ها در قالب فهرست تفصیلی  ـ موضوعی در آخر کتاب چاپ شد، بنا بر این بود، بیانات به صورت سیر تاریخی جمع‌آوری شود، از ابتدای صحبت‌ها یعنی قبل از انقلاب  تاکنون،‌ در کنار هم چیده شد و سال به سال پیش رفتیم و در فواصل انتهایی کتاب نمایه‌ها زده شد. اما سیاست دوستان در نشر انقلاب اسلامی در کتاب «حقیقت عظیم»  این بود که کتاب فقط صرف بیانات رهبر انقلاب باشد و فهرست تفصیلی به آخرش اضافه نشود.

اهتمام ما به فهرست تفصیلی از این جهت بود که بیانات به صورت تاریخی است و اگر کسی بخواهد منظومه فکری رهبری نسبت به حضرت زهرا(س) را کاملا بشناسد،‌ باید ابتدا بیانات را بخواند و بعد از تفکر خلاصه‌نویسی کند،‌ بنابراین نمایه و فهرست تفصیلی قطعاً مورد نیاز است، هم‌چنین ما بنا داشتیم در کنار هر پاروقی چکیده‌ای بیاوریم.

در فهرست تفصیلی نیز بنا شد که از کلمات خود اضافه نکنیم و تنها از بیانات رهبری و حتی واژگان ایشان استفاده کنیم،‌ بنابراین فهرست تفصیلی را به صورت بخش‌بندی و پارت بندی آوردیم. موسسه نشر انقلاب اسلامی نیز این مساعدت را کرد که در ابتدای کتاب دو رمزینه پاسخ سریع(QRکد) درج شود که با اسکن کردن آن‌ها مخاطب بتواند به فهرست تفصیلی نیز دسترسی پیدا کند.

برای اینکه ممکن است مخاطبی از خود بپرسد این گفته حضرت آقا تحلیل است؟ یا مستند روایی و تاریخ تفصیلی دارد،‌ جدا از اینکه ارجاع دادیم،‌ بنا شد، تمام مستندات در قالب کتاب مستند جداگانه منتشر شود تا برای مبلغان و اهل تحقیق نیز کاربرد داشته باشد. بیانات نشان داد که رهبر انقلاب 40 سال پیش  نیز اشراف وسیعی به کتاب‌ها داشتند، کتاب‌هایی که ما امروز با وجود دسترسی به میلیون‌ها عنوان کتاب تنها با یک سرچ ساده حتی اسمی از آن‌ها نشنیده‌ایم. در حالیکه رهبر انقلاب 40 سال پیش با آن‌ها انس و تدبر داشتند.

بیانات رهبر انقلاب را با دو منبع سنی‌، دو منبع شیعه و کتاب بحار‌الانوار به عنوان مرجع مستند کردیم،‌ بنا شد تا می‌توانیم جست‌وجو کنیم و اگر بیانات رهبری از کتاب‌های اهل سنت بود حتما آن دو منبع را بیاوریم، اگر هم از احادیث شیعه و بحار هم باشد که مستند می‌شود. هدف این بود که این مطلبی که گفته می‌شود،‌ صرف تعصب یک طلبه شیعه نیست،‌ بلکه یک مطلب تاریخی است و علمای اهل سنت نیز در طول تاریخ به این مطالب اشاره دارند.

*  وضعیت استقبال از کتاب چگونه بوده است؟

کتاب حقیقت عظیم اگرچه اسفند ماه 1401منتشر شد، اما در نمایشگاه کتاب سی وسوم (اردیبهشت 1402)برای نخستین‌بار عرضه شد و سومین پرفروش در غرفه انتشارات انقلاب اسلامی بود و استقبال خوبی از آن  شد. اکنون نیز چاپ سوم کتاب عرضه شده است.

*   اجازه دهید برویم سراغ محتوای کتاب،‌ جناب رجبی دوانی درباره نوع نگاه رهبر انقلاب به وجود مقدس حضرت زهرا(س) بفرمایید،‌ کتاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من صحبت‌هایم را در دو بخش درباره محتوای کتاب و نوع نگاه رهبری به وجود مقدس سرور بانوان دو عالم حضرت زهرا(س) و زحمتی که دوستان موسسه لوح و قلم برای تدوین کتاب کشیده‌اند،‌ مطرح خواهم کرد.

رهبر انقلاب در میان علما متفاوت‌ترین نگاه را به حضرت زهرا(س) دارند

درباره حضرت زهرا از دیرباز بزرگان بحث‌ها و نظرات مختلفی داشتند،‌ ولی بی‌تردید می‌توان گفت مثل سایر معصومین و اولیای دین نگاه رهبری به شخصیت و ابعاد گوناگون وجود مقدس حضرت زهرا(س) متفاوت با دیگر محققان، علما و بزرگان بوده و هست. مثلاً در کتابی که در ارتباط با دیدگاه‌های معظم‌له پیرامون ائمه هدی(ع) (انسان 250 ساله) گردآوری شده می‌توان نوع نگاه آقا را دید. ایشان معتقدند که امامان همه در پی تشکیل و تاسیس حکومت بودند و با در دست داشتن حکومت و قدرت بهتر می‌توان تعالیم الهی را بسط داد و جامعه را هدایت کرد، ما این نگاه را در بین سایر علما و محققان نمی‌بینیم.

بهترین و کامل‌ترین نظر رهبری درباره حضرت زهرا(س) پیش از انقلاب بیان شد

در رابطه با حضرت زهرا(س) نیز همین دیدگاه را دارند، به نظر من کامل‌ترین و بهترین نظری که رهبری دادند، همان اولین بحثی است که قبل از انقلاب داشتند، چون بعد از پیروزی انقلاب از همان آغاز معظم له دارای مسئولیت‌های مختلف (مسئولیت در شورای انقلاب، نماینده امام در شورای عالی دفاع، امام جمعه تهران، ریاست جمهوری و بعداً رهبری نظام) بودند‌، معذوراتی داشتند و این مسئولیت‌ها مانع شد که مانند قبل از انقلاب راحت‌تر بتوانند صحبت‌هایی داشته باشند، به خصوص بحث‌هایی که ممکن است اختلاف بین شیعه و سنی را رقم بزند.

بنابراین از نظر من،‌ همان سخنرانی که ایشان در 33 سالگی داشتند، حق مطلبرا کاملا ادا کرد و بحثی که من رویش تاکید دارم نکات برجسته‌ای است که از شخصیت حضرت زهرا(س) مطرح می‌کنند.

نکته اول بحث جهاد است، با توجه به اینکه جهاد فریضه‌ای است که از مردان خواسته شده نه زنان، رهبر انقلاب توضیح می‌دهند که جهاد با قتال فرق می‌کند و جهاد ابتدایی از زن‌ها خواسته نشده است، اما جهادهای دیگر چرا،‌ مضاف بر اینکه هر جهادی هم قتال نیست،‌ جهاد مبارزه است که این مبارزه می‌تواند مبارزه مثبت باشد و می‌تواند مبارزه منفی باشد. مبارزه مثبت یعنی به همه شیوه‌ها و ابزارهایی که لازم است با دشمن مقابله شود، دست می‌زنند و ممکن است مبارزه مسلحانه نیز باشد‌، اما مبارزه منفی مبارزه بدون خشونت است.

 حضرت زهرا(س) را اولین انقلابی شیعه است/ مبارزه با غصب ولایت مهمترین بعد شخصیتی ایشان است

رهبری می‌گویند، حضرت زهرا هر دو بعد این مبارزه را داشتند، هم مبارزه و جهاد مثبت و هم مبارزه منفی. رهبر انقلاب حضرت زهرا(س) را اولین انقلابی شیعه قلمداد می‌کنند و بسیار بر این مساله تاکید دارند،‌  جهاد حضرت زهرا عملا بعد از رحلت پیامبر(ص) معنا پیدا می‌کند که همان دفاع از ولایت است، یعنی مهمترین بعد شخصیتی حضرت زهرا ایستادن در برابر ظلم و غصب ولایت و جانفشانی کردن در این عرصه‌ است.

 در این کتاب که دوستان زحمت گردآوری مطالب آن را کشیدند،‌ در سخنرانی سال 51 آمده است که رهبری تاکید می‌کنند، زن جانش را فدا می‌کند برای اینکه حکومت به نااهل نرسد، اگر فاطمه زهرا(س) زن امیرالمومنین(ع) هم نبود، قضیه همین بود، از شوهر دفاع نمی‌کرد، از زمامدار به حق دفاع می‌کرد، مساله زن و شوهری نیست، مساله دختر عمو،‌ پسر عمویی نیست، مساله انجام وظیفه است.

رهبر انقلاب: بریده باد زبانی که شأن زهرا(س) را از خطبه‌خوانی به نوحه‌سرایی تبدیل می‌کند

رهبری مطرح می‌کنند که به یک وظیفه هم حضرت زهرا(س) بسنده نکرد، حتی آن پشت در آمدن، آن سقط شدن محسن شش‌ماهه، آن بازوبند بر بازو، آن مقاومت عظیم که منجر می‌شود دختر پیامبر را بزنند، همه معنا و مفهوم داشته،‌ یک زن را چه کسی می‌زند؟ چرا می‌زند؟ مگر اینکه ایستاده و مقاومت کند. بریده باد زبانی که شأن زهرا(س) را از خطبه‌خوانی به نوحه‌سرایی تبدیل می‌کند، اگر خطبه‌خوانی را نگوییم،‌ گریه هم معنا پیدا نمی‌کند، اگر نفهمیدیم که چگونه سخن گفته است؟ نمی‌فهمیم که گریه او به چه معناست؟

چرا حضرت زهرا(س) فدک را مطالبه کردند؟

این تاکید را رهبری در زمان‌های گوناگون از دهه 50 تا دهه 90 داشتند‌، در ارتباط با فدک نیز بیاناتی دارند،‌ متاسفانه در ارتباط با فدک عوام اینگونه می‌گویند که حضرت فدک را مطالبه می‌کرد و خطبه فدکیه داشته‌اند،‌ گویی حضرت دنبال ملک بوده‌اند،‌ رهبر انقلاب مطرح می‌کنند که دختر پیامبر(ص) برای اینکه ثابت کند خلافت برای کسانی نیست که آن را در دست گرفته و بر مستند قدرت نشسته‌اند، گفت فدک من را غصب کرده‌اید، یعنی شما مردم ظالم و غاصبی هستید، ظالم هم نمی‌تواند بر مردم حکومت کند، خلیفه باید مظهر عدل باشد. نوع نگاه رهبری اینگونه است.

آیا پیش از انقلاب فاطمیه مطرح بود؟

نکته دوم در تبیین عظمت حضرت زهرا(س) از دید رهبر انقلاب‌، شهید دانستن آن حضرت است، مخالفان شیعه مطرح می‌کنند که اصلاً فاطمیه در تاریخ مطرح نبوده و سال‌های اخیر بعد از انقلاب اسلامی توسط جمهوری اسلامی ساخته شده است و اصلاً هم نمی‌گفتند حضرت زهرا شهید شده است، در حالیکه اگر نگاهی به مواضع رهبری و تحلیل‌های ایشان داشته باشیم،‌ از همان اول حضرت زهرا(س) را شهید می‌دانند و با تعابیری اینگونه «بانوی معصوم مجاهد»، بانوی شهید، می‌دانید فاطمه چرا کشته شد؟ خون فاطمه یک وسیله است،‌ نه هدف. مطرح می‌کنند. وقتی معظم‌له می‌گویند، وقتی امیرالمونین علی(ع) پیکر حضرت زهرا(س) را دفن کرد، وقتی علی قبر را بر روی  شهید عزیزش، شهید 18 ساله‌اش، همرزمش و .... بست. تاکید بر شهید بودن حضرت دارند، وقتی ما بپذیریم دختر پیامبر شهید شد، آن‌ هم به فاصله 3 ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) طبیعتاً انسان باید فکر کند، چرا دختر پیامبر شهید شده است؟ آیا جنگی رخ داده است؟ اینجاست که همان بحث دفاع از ولایت و ایستادن حضرت مطرح می‌شود.

رهبری حضرت زهرا را بهترین الگو برای زنان و مردان می‌دانند

سومین نکته‌ای که باید در ارتباط با حضرت زهرا(س) در فرمایشات آقا به آن توجه کرد،‌ این است که ما معمولاً می‌گوییم روز ولادت حضرت زهرا(س)، روز زن است و ایشان بهترین الگو برای زنان هستند‌،در حالیکه رهبری می‌فرمایند، حضرت زهرا بهترین الگو برای مرد و زن است. این کاملاً به جاست و عمدتاً هم منظور همان دفاع از ولایت است، حضرت زهرا  پیشتاز در دفاع از ولایت و اولین شهید در راه ولایت هستند.

دفاع از ولایت و امامت، دفاع از اسلام و حتی نزول جبرئیل بر ساحت مقدس حضرت زهرا(س) از دیگر ویژگی‌های حضرت زهراست که در کلام رهبری منعکس شده است.

نکته دیگر درباره دیدگاه رهبری نسبت به حضرت زهرا، تاکید بر تکرار مضاعف نام مقدس حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) بعد از انقلاب است که معظم‌له آن را یک پدیده الهی می‌نامد، قبل از انقلاب اینگونه نام حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) تکرار مضاعف نداشت و این از برکات انقلاب اسلامی است که پدیده‌ای الهی است.

معتقدم در کنار تبیین ابعاد وجودی، شخصیت فردی، خانوادگی، عبادی، ایمانی و ... بیشتر بعد جهادی حضرت زهرا(س) در بیانات رهبری می‌درخشد.

هیچ فردی به زیبایی نگاه رهبری به حضرت زهرا(س) نپرداخته است

درباره تدوین کتاب نیز چند نکته‌ای را باید عرض کنم،‌ اول اینکه آقای فرهادی فرمودند،‌ موسسه لوح و قلم در ارتباط با تاریخ اهل بیت(ع) تفحص کرده است و این کتاب هم در همان راستا تدوین شده است،‌ اما ما می‌بینیم آقا به این ابعاد تاریخ نگفتند، وقتی ما می‌گوییم تاریخ معصوم باید از ولادت شروع کنیم، نقل‌ها، چگونگی پرورش و رسیدن به آن جایگاه و حوادث رخ داده در دوران امامت و عملکردی که داشتند را بررسی کنیم،‌ در حالیکه ما در این کتاب نه آموزه‌هایی را از مکتب حضرت زهرا داریم، نه تاریخ، اگر تاریخ  بنویسیم طبیعی است باید بر مواردی بر مبنای همان استنادهای موجود کار شود و در معرفی شخصیت حضرت این بیانات مبنا قرار گیرد که به نظر من با این زیبایی و  نگاه کسی به حضرت زهرا(س) نپرداخته است.

اما اینکه رهبری معذوراتی داشتند و خودشان هم به این معذورات در صفحه 75 اشاره می‌کنند،‌ نشان می‌دهد که دوستان دیگری باید برای نگارش تاریخ حضرت اقدام کنند.

از تکرار بیانات در تدوین کتاب باید ممانعت می‌شد

نقد دیگری هم به شیوه تدوین دارم و آن این است که ضرورت نداشت توالی تاریخی فرمایشات رهبری لحاظ شود،‌ دهه،‌ دهه جلو بیاییم،‌ اگر آموزه‌های اصیل و کدهای اساسی نگاه آقا به وجود مقدس حضرت زهرا(س) اصل قرار می‌گرفت، بهترین و جامع‌ترین بیان آقا در ذیل آن عبارت یا کد می‌آمد و از تکرارها جلوگیری می‌شد. بهتر بود. اگر بخواهیم این کتاب را به نسل جوانی بدهیم که بخواند،‌ خواهد دید که برخی مطالب تکراری است، رهبر انقلاب و کلا هر سخنران دیگری برای تاکید و بصیرت‌زایی برخی موارد را تکرار می‌کنند‌،  وقتی این موارد را مکتوب می‌کنیم این تکرارها به کار نمی‌آید‌، می‌توانستید مثلاً بحث جهاد حضرت را به عنوان یک تیتر انتخاب کرده و کامل‌ترین بحث رهبری در این خصوص را بیاورید،‌ آخرش ارجاع دهید به سایر فرمایشات حضرت آقا. آن وقت توالی تاریخی هم حفظ می‌شد، اینگونه جلو آمدن و بحث را دیدن از اهمیت کار می‌کاهد.

* جناب رجبی دوانی با توجه به اینکه فرمایشات رهبر انقلاب از دهه 50 ذکر شده است،‌ آیا فرمایشات رهبری قبل از انقلاب با بعد از انقلاب تفاوتی دارد؟

خیر، تفاوت همان بود که در آغاز عرض کردم، در اولین سخنرانی در 33 سالگی چون این مسئولیت‌ها نبوده،‌ رهبری راحت‌تر صحبت کردند، اما بعد از انقلاب صلاح ندانستند به آن مسائل وارد شوند و بحث را کاملا باز کنند. تفاوتی از نظر ماهوی یا تغیر نگرش وجود نداشته است.

اصل تاثر امام و رهبری در بین ائمه از حضرت زهراست

*جناب آقای قائم مقامی از نظر شما مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه زمان در رابطه با مادر بزرگوارشان حضرت زهرا(س) چه جنبه‌ای را بیشتر مورد توجه قرار داده و از چه جنبه‌ای بیشتر متاثر هستند؟

به اعتقاد بنده هر دو رهبر انقلاب در بین 14 معصوم اصل تاثرشان از حضرت زهرا(س) است. اصلی‌ترین اثر را حضرت زهرا(س) روی ایشان و امام خمینی داشتند.در این جهت ما در این کتاب هم به کرات می‌بینیم که ایشان در بحث حضرت زهرا(س) می‌فرمایند که الگو و اسوه قابل تأسی هستند.

رهبری معصومین را الگوهای قابل تأسی و پیروی می‌دانند/ این نگاه موتور محرکه انقلاب بود

این نکته مهمی است در برابر دیدگاهی که حضرت را اسطوره‌ای قابل دسترس نمی‌داند، ایشان تاکید دارند، در عین در قله بودن و اوج بی‌نهایت بودن‌، مقام حضرت در دسترس هستند. که نشان می‌دهد نگاه صحیح فقط این می‌تواند باشد. نگاهی که معصومین را الگوهای قابل تأسی و پیروی می‌داند‌،‌ هر چند نمی‌توان به جایگاه آنان رسید، ولی بسیار می‌توان نزدیک شد. این نگاه همان موتور محرکه انقلاب اسلامی بود، مبنای تئوریک انقلاب همین بود که من تابع خیلی جا دارم برای رسیدن به آن مقام، اینگونه نیست بین من و آن مقام شکاف عظیم وجود داشته باشد، ولو اینکه در بحث تبیین مقام این هست که ما کجا و آنها کجا؟ اما ما باید پیروی کنیم، تأسی کنیم، تأسی عملی، کاری که امام و رهبری کردند.

در بحث تأسی هم اصلی‌ترین ویژگی حضرت را باید جهاد دانست، آقا هم تاکید دارند، جهاد چه در زمان پیغمبر اکرم(ص) و چه بعد از پیغمبر اکرم(ص) جهاد و دفاع از ولایت و امامت بوده است. در سیره مبارک حضرت زهرا(س) ما نکته عجیبی می‌بینم، عجیب از این جهت که ما فقط در مورد حضرت زهرا(س) با دو حجت همزمان روبرو هستیم،‌ در جریان بعد از پیغمبر اکرم(ص) این حادثه عظیم تاریخ بشر که سیر جهان را به گونه‌ای دیگر کرد، انحرافی پیش آمد که  شاهد رفتار دو حجت هستیم، اگرچه باطناً‌ و حقیقتاً یک رفتار است، اما ظاهراً دو رویکرد است، دو برخورد است.

یک حجت‌، تکلیف حضرت زهرا(س) است نه به عنوان یک همسر بلکه به عنوان یک حجت،‌ حضرت زهرا(س) در عین حال که حجت هستند، مستقل‌اند و تکلیف ایشان نه سکوت،‌ بلکه فریاد، اعتراض و مقابله بوده است که رهبری هم به شکلی لطیف و ظریف به حق به این موضوع اشاره دارند که در این جهت ما اگرچه کلامی وارد نمی‌شویم اما تاریخی وارد می‌شویم.

حضرت زهرا(س) عظیم ترین شخصیت بعداز پیغمبر اکرم(ص) بوده است و اعتقاد به عظمت ایشان حتی بیش از اعتقاد به عظمت حضرت علی(ع) است،‌ مظهر جلال خداوند هستند،‌ علاوه بر جمال. شاید این تعبیر حقیقت عظیم رهبر انقلاب هم اشاره به این مقام جلالت حضرت دارد، حضرت نه فقط جمیل است،‌ بلکه عظیم است، ابهت دارد مقامی است که هم باید آن را دوست داشت هم باید از آن ترسید،‌ از اینکه مبادا در رابطه با این مقام اظهار خلاف و کوتاهی کنیم.

در این قضیه می‌بینیم که وظیفه این حجت فریاد و مخالفت است، به رسمیت نشناختن واقعه‌ای است که پیش آمده است، به گونه‌ای به رسمیت نشناختن. حضرت زهرا(س) معاصر امیرالمومنین(ع) است، حکومت امیرالمومنین(ع) را می‌خواهد، ولایت حضرت را می‌خواهد،‌ حضرت زهرا به عنوان همسر ولی خدا در کنار ولی خداست،‌ برخوردار از نعمت ولی، جمال و کمال ولی، اما می‌گوید،‌ دنیا را نمی‌خواهم اگر علی(ع) حاکم نباشد‌، این اشاره به حجت مستقل بودن است،‌ می‌گویند،‌ من جهانی که علی(ع) در آن حاکم نباشد، را به رسمیت نمی‌شناسم.

هم باید حقیقت زهرایی را بگویم و هم وحدت و اتحاد علوی داشته باشیم

همزمان با این حجت، حجت دیگر را داریم که امیرالمومنین علی(ع) هستند‌،  تکلیفشان سکوت و مداراست، شیعه تابع هر دو حجت است، ما باید هم حقیقت زهرایی را بگویم و هم وحدت و اتحاد علوی را داشته باشیم،‌ کاری که دقیقا‌ً دو ولی خدا امام و رهبری کردند. 

رهبری معذوریت دارند،‌ اما علمای دیگر باید در موضوع واکاوی فاجعه پس از پیامبر(س) بیشتر سخن بگویند

تکلیف مقام معظم رهبری عین تکلیف سایر علما نیست. علمای دیگر باید در موضوع واکاوی فاجعه بیشتر سخن بگویند،‌ البته عالمانه،‌ امثال علامه امینی‌ها،‌ علامه عسگری‌ها و ... بدون اهانت، فتنه‌گری و... باید به تفصیل در مورد فاجعه انحراف از ولایت سخن بگویند،‌ از جمله باید گفت که دنیا و جهان اسلام چرا به اینجا رسیدند؟ چرا کفر جهانی برگشت؟ که یهود بنی‌‌اسرائیل بر دنیای مدرن سیطره پیدا کند؟ سرزمین مقدس را بگیرد، مسجد‌الاقصی را بگیرد،‌ بخواهد معبد درست کند، از کجا این فاجعه غزه ناشی می‌شود؟

آیا جا ندارد به جهان اسلام بگوییم برادران ما، خواهران ما، بررسی کن ببین وقتی بعد از پیغمبر اکرم(ص) بر صورت فاطمه زهرا(س) زده می‌شود، چه پیامدی دارد، این ثمراتی دارد، نمی‌شود عزیز بود و حضرت زهرا را زد، این‌ها را علمی باید بگوییم، عالمه و بدون فتنه‌‌گری باید بگوییم، این مشخصات کفر جهانی که از تفرقه شیعه و سنی حمایت می‌کند،‌ از کجا ناشی می‌شود؟

تأسی پذیرفتن از حضرت زهرا مهمترین نکته در بیانات رهبر انقلاب است

در پایان باید بگویم که تأسی پذیرفتن از حضرت زهرا(س)،‌ مهمترین نکته در بیانات رهبر انقلاب است،‌ اینکه برای حمایت از ولایت حد و مرزی نمی‌توان قائل شد. این عظیم‌ترین حرکت عالم که منجر شد حرمت حضرت زهرا هتک شود و حضرت برای دفاع از ولایت شهید شد،‌ به خوبی در بیانات آقا مشهود است.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir