«حسین پیشوای انسان‌ها» روایت دانشمندان انقلابی جهان از نهضت حسینی

«حسین پیشوای انسان‌ها» روایت دانشمندان انقلابی جهان از نهضت حسینی
شناسه خبـر : ۱۲۴۴۰۶ سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵

«حسین پیشوای انسان‌ها» اشعار و گفتار شعرا و دانشمندان متعهد و انقلابی جهان درباره نهضت و قیام امام حسین(ع) با گردآوری مرحوم حاج محمود اکبرزاده و به اهتمام مرتضی اسماعیلی از سوی انتشارات «راه یار» منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش موج خبر،‌ کتاب «حسین پیشوای انسان‌ها»؛ اشعار و گفتار بیش از صد نفر از شعرا و دانشمندان متعهد و انقلابی جهان دربارۀ نهضت و قیام امام حسین(ع) با گردآوری مرحوم حاج محمود اکبرزاده و به اهتمام مرتضی اسماعیلی از سوی انتشارات «راه یار» منتشر و روانه بازار نشر شد.

آن‌چه پیش روی شماست، بازنشر یک اثر شورانگیز و ماندگار ادبی در موضوع شعر و نثر عاشورایی است با عنوان حسین پیشوای انسان‌ها که به همت حاج محمود اکبرزاده جمع‌آوری و منتشر شده است.

اولین چاپ این اثر به فروردین 1343 برمی‌گردد، یعنی در اوج خفقان حکومت دست‌نشانده پهلوی یک‌سال پس از آغاز نهضت امام خمینی. مقدمه‌ای که مرحوم استاد محمدتقی شریعتی بر کتاب نوشته، به همراه آسیب‌شناسی‌ای که خود حاجی اکبرزاده از وضعیت حاکم بر فضای فرهنگی‌ادبی جریان مذهبی در مقدمه کتاب به دست داده و هم‌چنین نوع اشعار و متن‌های منثور، همگی نشان از عمق نگاه انقلابی و بصیرت مؤلف کتاب دارد.

محمود اکبرزاده یک سال پس از انتشار حسین پیشوای انسان‌ها یعنی در سال 1344 به اتفاق آیت‌الله خامنه‌ای، محسن محسنیان، حاج کاظم تدین، حاج عبدالرضا غنیان، غلام‌رضا قدسی و چند تن دیگر از همراهان فکری انقلاب، انتشارات «سپیده» را راه‌اندازی می‌کنند. شاید همین فعالیت‌های حاجی اکبرزاده بوده است که ساواک را نسبت به او حساس می‌کند و در نهایت مجبور می‌شوند او را زندانی کنند... شرح این خاطرات در قسمت «م. اکبرزاده» آمده است. 

که این کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است. بخشی از کتاب که در واقع همان نسخۀ اصلی کتاب حسین پیشوای انسانها است که توسط حاجی اکبرزاده منتشر شده است و در این‌جا هم عیناً و به همان شکل و سیاق آمده‌ است. بخشی هم مطالبی است که ما به آن اضافه کردیم که شامل قسمت‌های «درآمد»، «پیش‌گفتار»، «م. اکبرزاده» است.

استاد محمدکاظم کاظمی که ویراستاری کتاب «حسین پیشوای انسان‌ها» را هم برعهده داشته است، در مقدمه‌ خودش درباره این کتاب چنین می‌نویسد: «دربارۀ حاج محمود اکبرزاده و جوانب متعدد شخصیت او بسیار سخن‌ها می‌شود گفت و شایسته این است که باری، کسی از اهل قلم و پژوهش همت کند و یادنامه‌ای حاوی خاطرات و روایت‌های اشخاص مختلف از وجوه مختلف زندگی و زمانۀ حاج محمود اکبرزاده  فراهم آورد...

کتاب «حسین پیشوای انسان‌ها»، اول بار در سال 1343 منتشر شده و اینک از آن زمان قریب به شصت سال می‌گذرد. شعر مذهبی فارسی در این مدت گام‌های بلندی برداشته و صورت و سیرتی کاملاً متکامل‌تر از آن زمان یافته است. طبیعتاً با متر و ترازویی که امروز عیار شعرهای مذهبی را می‌سنجیم، نباید به سراغ این شعرها رفت، ولی نباید از این غافل شد که ما از شش دهه قبل صحبت می‌کنیم، زمانی که شاعران نوگرا و پیشگام انقلاب اسلامی همچون علی موسوی گرمارودی و طاهره صفارزاده در سنین جوانی بودند و کسانی همچون علی معلم دامغانی و حسن حسینی هنوز به شعرسرایی شروع نکرده بودند. هنوز یک سال از خرداد پرحادثه 1342گذشته بود و تفکر انقلابی تازه در کالبد شعر دمیده شده بود. در آن میدان خالی، طبیعتاً هم اشخاص کمتر بودند و هم شعرها کم‌شمارتر. شاید هم بدین سبب است که مؤلف کتاب به شعر بسنده نمی‌کند و آثار نثر از نویسندگان ایرانی و غیرایرانی از جهان عرب و یا حتی مغرب‌زمین را هم بدین مجموعه می‌افزاید تا هم عیار فکری کتاب بالاتر رود و هم چه بسا که این مطالب، برای شاعرانی که کتاب را می‌خوانند هم آموزنده و جهت‌بخش باشد...»

کتاب «حسین پیشوای انسان‌ها»؛ اشعار و گفتار شعرا و دانشمندان متعهد و انقلابی جهان دربارۀ نهضت و قیام امام حسین(ع) که گردآوری آن توسط مرحوم حاج محمود اکبرزاده صورت گرفته و ویرایش جدید آن به اهتمام مرتضی اسماعیلی تهیه شده است، در 256صفحه، شمارگان 1000 جلد و قیمت 120 هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب‌، علاوه بر کتابفروشی‌ها می‌توانند از طریق سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir اقدام کنند.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir