ورود سازمان بازرسی به میزان تحقق شعار "کاهش تورم"/ دروغ اقتصادی درباره کشوری که پیروز تمام جنگهاست

ورود سازمان بازرسی به میزان تحقق شعار "کاهش تورم"/ دروغ اقتصادی درباره کشوری که پیروز تمام جنگهاست
شناسه خبـر : ۱۲۴۳۳۵ سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

آیا یک ذهن منطقی می‌پذیرد کشوری که طی 44 سال گذشته پیروز بلامنازع تمام جنگ‌های مستقیم و نیابتی بوده و از متحدان خود نیز حمایت می‌کند دارای اقتصادی منهدم شده باشد؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

دروغ اقتصادی درباره کشوری که پیروز تمام جنگهاست

فردی به نام و.ش اخیراً تحت عنوان اقتصاددان با خبرگزاری ایلنا مصاحبه و ادعا کرده است که طی 12 سال گذشته؛ 40 درصد از اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌ها نابود شده است![1]

*سیاه‌نمایی و بیان حرف‌های بیقاعده اقتصادی؛ بیماری خطرناکی است که از زمان دولت روحانی نشانه‌های آن پدیدار شد و هدف آن نیز کشاندن کشور به ورطه خطرناک "فتنه اقتصادی" است.

این بیماری البته توانست رخدادهایی مثل دیماه 96 و آبان 98 را به کشور تحمیل کند و زمینه‌ساز اغتشاشات 1401 نیز بشود. ضمن اینکه همچنانکه می‌بینیم گویا خطر آن همچنان پابرجاست.

ادعای تأثیرگذاری گسترده تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران به چند دلیل یک حرف غلط و ناصحیح است.

نخست اینکه تحریم‌ها از روز اول انقلاب اسلامی ایران آغاز شده‌اند و مربوط دانستن پرونده آنها به "12 سال قبل"(!) سخنی ناشی از نشناختن ساحت و ابعاد تحریم‌هاست.

ثانیا به گواه تمام کارشناسان مبرّز در سطوح مختلف اقتصادی و حکومتی؛ تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران به کمتر از میانگین 30 درصد رسیده است و بخش اعظم مشکلات اقتصادی امروز کشور نیز ریشه در "سوء مدیریت" و ناکارآمدی دولت دارد نه در تحریم‌ها.

ثالثا به گواه دشمنان تحریم‌کننده؛ تحریم‌ها بیش از این توان تأثیرگذاری ندارد و البته تحریم در ماهیت اصلی خود نه یک ابزار واقعی که یک ابزار روانی است.

رابعا آسیب دیدن یک اقتصاد بر اثر تحریم‌ها نشانه‌های آشکاری دارد. نشانه‌هایی از قبیل قحطی غذا و سوخت، ناتوانی کشور در انجام پروژه‌های کلان عمرانی، وام و استقراض خارجی و... رخدادهایی که در کشورهایی مثل یونان، لبنان، یمن و... اثرات آنرا به رأی‌العین دیده‌ایم و البته در ایران اسلامی ندیده‌ایم. (بماند که ایران اسلامی حتی به جایگاه هژمونی هم رسیده و از متحدان خود حمایت اقتصادی نیز دارد که این مسئله هم شاهدی است بر دروغ تخریب اقتصاد ایران)

*باید دانست که اگرچه ایران اسلامی به دلیل سوء مدیریت دولتی با مشکلاتی در عرصه اقتصادی مواجه است اما این مشکلات اولا در مرحله بحران قرار ندارند و ثانیا نباید به بهانه این مشکلات دست به طرح حرف‌های غلط زد و یا مثبتات اقتصادی را ندید.

***

3 سؤال درباره تحقق 100 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت

حسن چنارانی، رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه در یک مصاحبه مطبوعاتی پیرامون وضع مالیات در بودجه سال آینده دولت؛‌ از این خبر داد که ۱۰۰ درصد درآمدهای مالیاتی امسال دولت رئیسی محقق شده است.

به گزارش ایرنا، وی گفته است: اقدامات دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی، باعث رشد چشمگیر درآمدهای مالیاتی دولت در سال جاری شد.

او تصریح می‌کند: سند درستی برآورد درآمد مالیاتی لایحه بودجه ۱۴۰۳، عملکرد نزدیک به ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال جاری است. اگر برآوردهای دولت از درآمدهای مالیاتی غیرواقعی بود، باید در ۸ ماهه امسال، عدم تحقق بسیار زیادی در درآمدهای مالیاتی رخ می‌داد؛ در حالی که نزدیک به ۱۰۰ درصد پیش بینی دولت از درآمدهای مالیاتی سال جاری محقق شده است.[2]

*اظهارات این مقام مالیاتی بر تحقق 100 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت در سال جاری به این معناست که دولت توانسته جلوی تمام فرارهای مالیاتی که گفته می‌شود رقم آن حتی بیشتر از درآمدهای نفتی ایران است را بگیرد؛ یک پیروزی بزرگ و لازم به بیان در ابعاد مختلف.

لکن انتظار این است که مقام محترم سازمان امور مالیاتی این توضیح را هم می‌داد که چرا هیچ خبری مبنی بر جلب و انقیاد فراریان مالیاتی کلان و ارقام تعیین‌کننده‌ی مضبوط از آنها نیست و از همه مهمتر اینکه آیا تعریف سرفصل‌های جدید مالیاتی و افزایش رقم مالیات طی 2 سال اخیر؛ تأثیری در این تحقق 100 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت داشته یا همه چیز صرفا به فراریان مالیاتی مربوط است؟

چه اینکه تعریفی که در جامعه از "فراری مالیاتی" وجود دارد با تعریف افزایش میزان مالیات و سرفصل‌های جدید مالیاتی در تعارض است و باید معلوم شود منظور مقام محترم سازمان امور مالیاتی کدامیک بوده است؟

***

محسنی‌اژه‌ای دستور داد:

ورود سازمان بازرسی به میزان تحقق شعار "کاهش تورم"

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه طی سخنانی در جلسه شورایعالی قضایی با اشاره به گذشت بیش از ۸ ماه از سالی که توسط رهبر حکیم انقلاب با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است، به سازمان بازرسی کل کشور دستور داد تا با همکاری و معاونت بخش‌های ذیربط در قوه قضائیه، دولت و مجلس، نشستی را پیرامون بررسی، مداقه و جمع‌بندی در باب میزان تحقق شعار سال برگزار کنند و چنانچه در نشست مزبور، شواهد و قرائن و آمارها گواه بر کسب توفیق در تحقق شعار سال بود، موارد مربوطه برای عموم مردم تبیین شود و اگر توفیقات حاصله در این راستا، قلیل و اندک بود، ضمن علت‌یابی، ظرف مدت محدودِ باقی‌مانده تا پایان سال، تمهیدات مقتضی برای رفع نواقص و کاستی‌ها اتخاذ گردد.

به گزارش ایسنا، وی در همین راستا تصریح کرد: اگر چه قوه قضائیه در تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» دارای نقش اساسی و کلیدی نیست اما همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم ما باید در این عرصه یار و یاور دولت و سایر بخش‌های مربوطه باشیم و اجازه ندهیم که یک امر مهم و اولویت‌دار برای کشور بر روی زمین بماند.[3]

*اقدام ریاست محترم قوه قضائیه که برآمده از نگاه معقول به حکمرانی پیشرفته است باید نصب‌العین سایر مسئولان نیز قرار گیرد و همه این مسئولان بدانند که نمی‌شود در قبال شعار سال با "سیاست سکوت" عمل کرد.

اکنون همه منتظرند تا نتیجه پیگیری سازمان بازرسی درباره شعار سال را بشنوند.

در نگاه صحیح ریاست محترم قوه قضائیه به مقوله حکمرانی پیشرفته البته این اشاره که "نقش قوه قضائیه در تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید دارای نقش اساسی و کلیدی نیست" نیز حائز اهمیت و توجه است. یعنی هر یک از 3 قوه کشور باید جایگاه و مسئولیت خود در قبال شعار سال و البته مسئله مهم اقتصاد را دقیقا برای مردم شرح بدهند.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1422120

2_ https://irna.ir/xjP5HL

3_ isna.ir/xdQ4k9

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir