رشد ۵ میلیارد مترمکعبی تحویل گاز به نیروگاه‌ها

رشد ۵ میلیارد مترمکعبی تحویل گاز به نیروگاه‌ها
شناسه خبـر : ۱۲۴۲۲۶ دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: در هشت ماه امسال ۵ میلیارد مترمکعب گازِ بیشتر به نیروگاه‌ها تخصیص داده شد، به این معناکه ۵ میلیارد مترمکعب ذخیره راهبردی در سوخت‌های دیگر فراهم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی موج خبر، سعید عقلی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال 1402 تعمیرات اساسی مجموعه‌های انتقال و پالایشی به‌صورت جهادی تکمیل شد، گفت: مرکز دیسپچینگ گاز کشور باید 39 هزار کیلومتر شبکه، 22 پالایشگاه و همه صنایع بالادست را تحت نظر دارد تا بتواند در همه نقاط ایران، روزانه 850 میلیون متر مکعب گاز تولیدی برابر با 5.5 میلیون بشکه نفت خام است راهبری کند.

وی با بیان اینکه 93 درصد تولید برق کشور وابسته به گاز است و در هشت ماه امسال  5 میلیارد مترمکعب گازِ بیشتر به مجموعه نیروگاه‌های گاز تخصیص داده شد، افزود: به این معنا که 5 میلیارد مترمکعب ذخیره راهبردی در سوخت‌های دیگر فراهم شد تا در زمستان سال 1402 وزارت نیرو بتواند برق مورد نیاز را تأمین کند.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ضمن هشدار نسبت به افزایش مصرف گاز در بخش‌های مختلف، گفت: در بخش صنعتی دو میلیارد متر مکعب  گاز بیشتری نسبت به دوره مشابه در پارسال تحویل داده شد، پس انتظار ارزش افزوده بیشتری از آنها می‌رود، همچنین در بخش فولادی نیز افزایش برداشت سه میلیارد متر مکعبی گاز از سال 1401 محقق شد که این اقدام‌ها ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.

عقلی با بیان اینکه در بخش ذخیره‌سازی گاز در مخازن  توانستیم حدود 14 درصد بیشتر گاز را در مخازن شوریجه و سراجه تزریق کنیم، افزود: همچنین تزریق گاز به خطوط انتقال گاز تنها در طی چهار روز از 810 به 820 خط افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه در بخش انتقال گاز با مدیریت در بخش‌های مختلف نگهداری، 10 درصد مصرف سوخت کاهش یافت، یادآور شد: شرکت ملی گاز در مناطق جنوب کشور 2 درصد افزایش تولید داشته است، افزون‌بر آن  بیش از 12 میلیون مترمکعب از گازهای مشعل جمع‌آوری شده است تا در بخش بالادستی به شبکه گاز کشور بازگردانده شود که هزینه‌های بسیار زیادی به‌همراه دارد.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با انتقاد از روند مصرف گاز در کشور، گفت: در مناطق کوهستانی کشور برخی مشترکان در دمای منفی 10 درجه استخر روباز زدند، سپس نسبت به قبض گاز 5 میلیون تومانی معترضند. این روند مصرف از سوی درصد کمی از مشترکان پذیرفته نیست. 

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir