بانک مرکزی: نرخ ارز مرکز مبادله نرخ مرجع می‌شود

بانک مرکزی: نرخ ارز مرکز مبادله نرخ مرجع می‌شود
شناسه خبـر : ۱۲۴۰۴۲ یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵

شیریجیان گفت: به دنبال این هستیم که مرکز مبادله را به عنوان یک بازار شفاف در اقتصاد نهادینه کنیم و نرخ آن هم مرجعیت داشته باشد.

به گزارش موج خبر، محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تاثیر مرکز مبادله ارز و طلای ایران در ثبات بازار ارز گفت: ما به دنبال این هستیم که مرکز مبادله ایران را به عنوان یک بازار شفاف در اقتصاد نهادینه کنیم و نرخ آن هم مرجعیت داشته باشد. زمانی که عمده نیازهای بازار ارز از این مرکز تامین می‌شود طبیعتا کمک خواهد کرد تا این مرکز مرجعیت پیدا کند، چرا که اغلب نیاز‌های کلان و خرد مصرف کنندگان را تامین می‌کند.

 

وی در ادامه با اشاره به نهایی شدن قانون جدید بانک مرکزی اظهار کرد: قانون جدید بانک مرکزی به گونه‌ای نوشته شده تا اختیارات این نهاد سیاستگذار در اصلاح نظام بانکی بیشتر شود و ابزار‌های بهتر و موثرتری به بانک مرکزی خاصه در مقوله اصلاح نظام بانکی داده است که در نتیجه بانک مرکزی می‌تواند با قدرت بیشتری این موضوع مهم را ادامه دهد. در این قانون معاونت جدید سیاست گذاری پولی ایجاد شده تا به اصطلاح موضع جزیره‌ای که نسبت به سیاست گذاری پولی، ارزی و اعتباری داشتیم و جدا از هم بودند، با یک نگاه واحد بررسی شوند.

شیریجیان با بیان اینکه حوزه هیات عالی با یک نگاه حاکمیتی‌تری مسائل را مدیریت می‌کند و تصمیم گیری خواهد کرد، ادامه داد: هیات عالی متشکل از سه دستگاه سیاستگذار کشورشامل سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است. چهار کارشناس مستقل که دو نفر از آنها در حوزه اقتصادی و دو نفر در حوزه بانکی دارای تجربه هستند و همچنین دو معاونت سیاستگذاری پولی و تنظیم‌گری و نظارت در این هیئت حضور دارند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار کرد: وجود هیات عالی موجب شده است تا این بخش که شورای پول و اعتبار سابق است، موضوعات را بیشتر از جنس حکمرانی و سیاستگذارانه بررسی کند و متاثر از نگاه‌های بخشی نیز نشود. بنابراین از این منظر به استقلال بانک مرکزی به عنوان مقام سیاست‌گذار پولی کمک کرده است.

شیریجیان تصریح کرد: قانون جدید، حوزه سیاستگذاری پولی را هم از منظر یک ساختار نهادی دیده و هم اینکه اختیارات و شرح وظایف بهتر و مشخص‌تری در این عرصه تدوین کرده است. همچنین قانون جدید در حوزه اصلاح نظام بانکی نیز ابزار‌های گسترده‌تر و موثرتری را برای بانک مرکزی پیش بینی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع ناترازی بانک‌ها یک شبه ایجاد نشده که یک شبه هم اصلاح شود، گفت: ناترازی بانک‌ها ناشی از یک سری نا ترازی ساختاری است که سیستم بانکی دارد که البته بسیاری از عوامل  هم ناشی از شرایط اقتصادی است. اما به هرحال قانون جدید بانک مرکزی کمک خواهد کرد تا فرایند اصلاح نظام بانکی با قوت و سرعت بیشتری پیش برود.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir