دکل‌های تلفن همراه چه تاثیری بر سلامت انسان دارند؟

دکل‌های تلفن همراه چه تاثیری بر سلامت انسان دارند؟
شناسه خبـر : ۱۲۴۰۰۰ یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

به گفته مدیر مخابرات منطقه لرستان، دکل‌های مخابراتی برای سلامتی مردم مضر نیست. این در حالی اس که یکی از چالش‌های پیش روی مخابرات استان تصور برخی از شهروندان مبنی بر مضر بودن تشعشعات دکل‌های تلفن همراه است، موضوعی که موجب شده، کار احداث و افزایش تعداد سایت‌های استان با مشکل مواجه شود.

موج خبر لرستان، ممانعت شهروندان در خصوص ضرر دکل‌های مخابراتی باعث شده کار نصب دکل‌های مخابراتی و در ادامه توسعه تکنولوژی در استان با کندی و در مواردی با چالش مواجه شود.

برخی شهروندان از بیم اینکه دکل‌های نفتی سلامتی‌شان را تهدید می‌کند، در مواردی اجازه نصب را در محل زندگی‌شان نمی‌دهد و این امر به عنوان یک چالش جدی پیش روی شرکت مخابرات منطقه لرستان در بحث خدمت رسانی مطرح است.

ممانعت مردم از نصب دکل‌های تلفن‌های همراه

در حالی که برخی شهروندان از مضر بودن دکل‌های مخابراتی برای سلامتی خود نگران هستند، اما به گفته مدیر مخابرات منطقه لرستان، دکل‌های مخابراتی هیچ ضرری برای سلامتی آنها ندارد.

او با اشاره به اینکه عدم همکاری مردم در نصب دکل‌های مخابراتی یکی از چالش‌های مخابرات است، می‌گوید: نکته‌ای که به ویژه در حوزه توسعه سایت‌های تلفن همراه ذهن مردم را مشغول کرده است، ضرر سایت‌های تلفن همراه است.

مدیر مخابرات منطقه لرستان تاکید می‌کند: طبق اسناد رسمی سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و ارتباطات سایت‌های تلفن همراه مشکلی برای سلامتی مردم ندارند.

 

سایت‌های تلفن همراه ضرری سلامتی مردم را تهدید نمی‌کند

شمسی فر به اسناد سازمان انرژی اتمی استناد کرده و می‌گوید: طبق آخرین گزارش مجامع بین المللی از کل جمعیت ۷ میلیارد نفری جهان حدود ۴ میلیارد نفر از موبایل استفاده می‌کنند، با توجه به کثرت تعداد کاربران و اهمیت موضوع سلامت سازمان ملل متحد راسا به موضوع ورود کرده و برای نظارت و کنترل بر ایمنی تشعشع ناشی از آنتن‌های شبکه موبایل از یک سو و آنتن‌های دستگاه‌های موبایل از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت را با مسوولیت اجرایی دو کمیته زیر مجموعه آن یعنی ICNIRP و IARC مسوول نظارت مستمر بر این امر قرار داده است.

به گفته او طبق آخرین اظهار نظر سازمان مذکور این بوده است که هیچ رابطه علمی بین امواج غیر یونیزان رادیویی با بیماری‌ها به اثبات نرسیده است، ضمن اینکه انجام پژوهش‌های علمی به طور مستمر در حال انجام است و به محض کسب دانش مرتبط با موضوع توسط سازمان جهانی بهداشت در اختیار دولت‌ها قرار می‌گیرد.

تابش‌های دکل های نفتی برای سلامتی مردم مشکل ایجاد نمی‌کند

مدیر مخابرات منطقه لرستان به بخش دیگری از اسناد سازمان انرژی اتمی اشاره می‌کند و می‌گوید: در کشور جمهوری اسلامی ایران مرجع قانونی رسیدگی به این امر که آیا تابش امواج ساطع شونده از آنتن‌های منصوبه روی دکل‌ها برای سلامتی مشکل ایجاد می‌کند یا نه ؟ طبق قانون حفاظت در برابر اشعه «دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران» تعیین شده است و طبق گزارش ۱۶صفحه‌ای منتشر شده توسط مرکز ایمنی هسته‌ای کشورسازمان انرژی اتمی ایران که در سایت رسمی این سازمان موجود است، این تابش‌ها با توجه به تحت کنترل بودن مستمر میزان توان تغذیه شده به آنتن‌ها و انطباق میزان تابش با استاندارد ملی ایران هیچ مشکل برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.

او با استناد به اسناد سازمان انرژی اتمی می‌گوید: اپراتور همراه اول دارای پروانه اشتغال: ارائه خدمات با دستگاه‌های مولد پرتوهای مایکروویو و رادیویی به شماره FBGY-333-116 از واحد قانونی «دفتر حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران» است، واحد قانونی متولی احراز ایمنی تشعشع مطابق با قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب ۱۳۶۸ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۸۶ هیئت وزیران است که دلالت بر کنترل مداوم سطح امواج ناشی از سایت‌های از سوی اپراتورهای موبایل و همچنین نظارت مستمر واحد قانونی بر سطح اشعه داشته است، مبین این نکته است که سطح اشعه از سطوح آستانه‌ای دیده شده در استاندارد ملی ایران کد ۸۵۶۷ و همچنین ابلاغیه‌های واحد قانونی کمتر بوده بنابراین ضرری متوجه ساکنان در محل مسکونی و اطراف سایت نیست.

پایان پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir