گروه مرگ یورو ۲۰۲۴ در انتظار ایتالیا؛ دلیل حضور آتزوری در سید چهارم قرعه‌کشی

گروه مرگ یورو ۲۰۲۴ در انتظار ایتالیا؛ دلیل حضور آتزوری در سید چهارم قرعه‌کشی
شناسه خبـر : ۱۲۳۵۴۵ پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰

با پایان بازی‌های مرحله گروهی انتخابی یورو ۲۰۲۴، سیدبندی قرعه‌کشی مرحله نهایی مشخص شد که مدافع عنوان قهرمانی مسابقات در کنار ضعیف‌ترین تیم‌های صعود کننده قرار گرفته است.

به گزارش موج خبر، بازی‌های مرحله گروهی انتخابی یورو 2024 شب گذشته (سه‌شنبه) با صعود تیم ملی کرواسی از گروه D به پایان رفت. با احتساب آلمانِ میزبان، کرواسی بیست‌‌و‌یکمین تیم حاضر در مرحله نهایی رقابت‌ها شد و چهره سه تیم باقی مانده از میان 12 تیم راه‌یافته به پلی‌آف مشخص خواهد شد.

بر اساس اعلام یوفا سیدبندی قرعه‌کشی مرحله گروهی یورو 2024 به شرح زیر است:

سید یک : آلمان (میزبان)، اسپانیا، فرانسه، انگلیس، پرتغال و بلژیک
سید دو: مجارستان، ترکیه، رومانی، دانمارک، آلبانی و اتریش
سید سه: هلند، اسکاتلند، کرواسی، اسلوونی، اسلواکی و جمهوری چک
سید چهار: ایتالیا، صربستان، سوئیس، برنده پلی‌آف 1، برنده پلی‌آف 2 و برنده پلی‌آف 3

در همین حال مسیر صعود هر یک از تیم‌های حاضر در مرحله پلی‌آف که جایگاه‌شان در قرعه‌کشی روز 23 نوامبر مشخص خواهد شد، به صورت زیر است:

مسیر C: گرجستان (1)* - لوکزامبورگ (4)؛ یونان (2) - قزاقستان (3)
مسیر B: رژیم اشغالگر قدس (1) - اوکراین یا ایسلند(4)؛ بوسنی و هرزگوین (2) - فنلاند یا اوکراین(3)
مسیر A: لهستان(1) - استونی(4)؛ ولز (2) - فنلاند یا اوکراین یا ایسلند (3)

(* اعداد داخل پرانتز کنار نام هر تیم، نشانگر رتبه آنها در هر مسیر است)

 اگر در قرعه‌کشی پلی‌آف، فنلاند در مسیر B قرار بگیرد، به عنوان تیم رده‌بالاتر این مسیر باید مقابل بوسنی و هرزگوین قرار بگیرد. از میان تیم‌های اوکراین یا ایسلند نیز هر کدام در مسیر B قرار بگیرند، باید با تیم رده بالاتر این مسیر یعنی رژین اشغالگر قدس مصاف داشته باشد. اگر اوکراین و فنلاند هر دو در مسیر B قرار بگیرند، تیم رده‌بالاتر که اوکراین است به مصاف بوسنی می‌رود و فنلاند برابر رژیم اشغالگر قدس قرار خواهد گرفت. با این حساب معادلات بازی‌های پلی‌آف به شکل زیر تغییر خواهد کرد:

مسیر C: گرجستان یا لوکزامبورگ - یونان یا قزاقستان (میزبان این بازی به قید قرعه مشخص خواهد شد)
مسیر B: رژیم اشغالگر قدس یا اوکراین یا ایسلند - بوسنی و هرزگوین یا فنلاند یا اوکراین (میزبان به قید قرعه مشخص خواهد شد)
مسیر A: لهستان یا استونی - ولز یا فنلاند یا اوکراین یا ایسلند (میزبان با قید قرعه مشخص خواهد شد)

به طور کلی هر مسیر سه بازی خواهد داشت که برنده دو بازی اول در فینال مسیر با یکدیگر مصاف خواهند داشت و برنده آن به یورو 2024 می‌رود. در نهایت برندگان هر سه مسیر کنار ایتالیا، صربستان و سوئیس در سید چهارم قرعه‌کشی مرحله نهایی قرار خواهند گرفت، اتفاقی که روز دوم دسامبر در شهر هامبورگ آلمان رخ خواهد داد؛ اما اینکه چرا ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌ها در سید آخر قرعه‌کشی قرار گرفته است بر اساس معیارهای تعریف شده توسط یوفا توجیه شده است.

طبق بند 23 اساسنامه یوفا، سیدبندی تیم‌ها برای قرعه‌کشی مراحل نهایی جام ملت‌های اروپا، بر اساس عملکرد و نتایج آنها در مرحله انتخابی صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه برخی از گروه‌ها 6 تیمی و برخی دیگر 5 تیمی هستند، یوفا به منظور برقراری عدالت، در تعداد بازی‌ها و امتیازات کسب شده توسط تیم‌ها، در گروه‌های 6 تیمی امتیازات تیم‌های صعود کننده را با کسر امتیازها دو بازی‌‌شان برابر تیم‌های ششم جدول محاسبه می‌کند.

با در نظر گرفته شرط برابری تعداد بازی‌ها، معیارها برای تعیین جایگاه هر یک از تیم‌های مرحله انتخابی در سید‌بندی به شرح زیر تعریف شده است:

1) جایگاه نهایی هر تیم در گروه؛ با توجه به اینکه یکی از جایگاه‌های سید یک توسط میزبان اشغال می‌شود، 5 سرگروه برتر مرحله انتخابی در سید یک قرار می‌گیرند. 5 سرگروه دیگر نیز در سید دوم قرار می‌گیرند. بهترین تیم دوم مرحله انتخابی نیز در سید دوم قرار می‌گیرد.

2) امتیازات کسب شده (منهای امتیازات دو بازی رفت و برگشت برابر قعرنشین در گروه‌های 6 تیمی)

3) تفاضل گل

4) گل‌های زده

5) گل‌های زده در خانه حریف

6) تعداد پیروزی‌ها

7) تعداد پیروزی‌های خارج از خانه

8) امتیازات انضباطی پایین‌تر (هر کارت قرمز 3 امتیاز و هر کارت زرد یک امتیاز )

9) جایگاه در رده‌بندی نهایی دوره قبلی لیگ ملت‌های اروپا

به این ترتیب ایتالیای 14 امتیازی در گروه C، صربستان 14 امتیازی در گروه G و سوئیس 17 امتیازی در گروه I به عنوان صعودکنندگان دارای ضعیف‌ترین عملکرد و نتایج، در سید چهارم قرار گرفته‌اند. این بدان معناست که هر یک از این بیشترین شانس را برای قرار گرفتن در گروه مرگ مرحله نهایی دارند. به عنوان مثال در مورد ایتالیا، شاگردان لوچانو اسپالتی ممکن است در گروهی با حضور فرانسه به عنوان تیم اول، ترکیه یا دانمارک به عنوان تیم دوم و کرواسی یا هلند به عنوان تیم سوم قرار بگیرند.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir