۴۰درصد درآمد فروش محصولات فرعی گازی به‌هدفمندی یارانه‌ها تخصیص می‌یابد

۴۰درصد درآمد فروش محصولات فرعی گازی به‌هدفمندی یارانه‌ها تخصیص می‌یابد
شناسه خبـر : ۱۲۳۵۰۰ چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰

بر اساس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، به میزان ۴۰درصد از درآمد شرکت ملی گاز ایران از فروش محصولات فرعی گازی به حساب هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی موج خبر، تا پیش از این، درآمد حاصل از فروش داخلی و صادراتی محصولات فرعی گازی از جمله اتان، پروپان، بوتان، پنتان و گوگرد به‌صورت 100درصدی در اختیار شرکت ملی گاز ایران بود و این شرکت، این درآمد را در توسعه شبکه گازرسانی و انجام تعمیرات و امور مربوطه هزینه می‌کرد.

برای اولین بار در لایحه بودجه سنواتی کشور، دولت در لایحه بودجه سال 1403 پیشنهاد داده که 40درصد از این درآمد، به صورت مستقیم به حساب هدفمندی یارانه‌ها واریز شود.

در متن بند 1 بخش الف تبصره 10 لایحه بودجه 1403 آمده است: "در راستای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تمامی دریافتی‌های منابع قانون مذکور علاوه بر 40درصد از منابع ریالی و ارزی حاصل از فروش داخلی و صادرات محصولات فرعی گازی از جمله اتان، پروپان، بوتان، پنتان و گوگرد به‌استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، حق بیمه مشترکان گاز طبیعی، منابع حاصل از آب و برق و عوارض گازرسانی (به‌ترتیب موضوع مواد 12 و 65 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)) و حق بیمه منازل مسکونی در اجرای مواد 2 و 4 قانون تأسیس صندوق یبمه همگانی حوادث طبیعی، به میزان هفت‌هزار و پانصد و هشتاد هزار میلیارد ریال توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت بابت دریافتی حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات ارزش افزوده و فروش خوراک گاز به پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع، به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود."

منابع هدفمند سازی یارانه ها در لایحه بودجه سال 1403 با رشدی 15 درصدی به 758 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه ها در بودجه سال گذشته حدود 659 هزار میلیارد تومان بوده است. بخشی از این رشد 15 درصدی منابع هدفمندی، به دلیل اضافه شدن 40درصد درآمد حاصل از فروش داخلی و صادراتی محصولات فرعی گازی از جمله اتان، پروپان، بوتان، پنتان و گوگرد است.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir