پشت پرده بازنمایی اغتشاشات بنزینی در آبان ۹۸/ چه کسی صفحات سایبری منافقین را در شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌کند؟ + تصاویر

پشت پرده بازنمایی اغتشاشات بنزینی در  آبان ۹۸/ چه کسی صفحات سایبری منافقین را در شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌کند؟ + تصاویر
شناسه خبـر : ۱۲۳۴۸۶ چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹

پروژه دستکاری واقعیت در شبکه‌های اجتماعی از طریق به کارگیری فرایندهای اتوماتیک و حساب‌های جعلی انجام می‌شود و این جبهه جدیدی برای معاندین است که به دنبال رخنه در انتخابات، قطبی‌کردن افکار عمومی هستند

سرویس سیاست مشرق- همزمان با فرارسیدن سالگرد فتنه بنزینی در آبان ۹۸، صفحات مجازی زیادی به صورت قارچی رشد کرده و با نام و نشان برخی فعالان اغتشاشات آن سال در تایم‌لاین شبکه‌های اجتماعی به‌ روزرسانی می‌شود. اما این اکانت‌های سایبری چگونه یک شبه رشد کرده و روی سکوی آشوب‌ قرار گرفته است؟

پاسخ به این سوال سخت نیست، یک جستجوی ساده نشان می‌دهد که اغلب این صفحات تحت نظر یک شبکه سایبری تحت عنوان «انجمن خانواده‌های دادخواه آبان/ Aban Families for Justice» فعالیت کرده و در شبکه‌های اجتماعی مورد حمایت و ریپورتاژ عناصر معاند بخصوص منافقین قرار می‌گیرند.

نکته قابل توجه آنکه یکی از شیوه‌های جنگ ترکیبی منافقین در سال‌های اخیر، ریپورتاژ، یادآوری و بازنمایی سناریوهای آشوب در شبکه‌های اجتماعی بوده است، البته بعد از ضربه اطلاعاتی به پایگاه تروریستی اشرف ۳ و از دست رفتن سرورها، حجم مطالب پمپاژ شده از سوی شبکه و سکوهای نفاق به طرز قابل توجهی کاهش یافته است، و بسیاری از پروژه‌های سایبری به خارج از مقر منافقین منتقل شده، یکی از همین دست پروژه‌ها که به خارج از آلبانی منتقل شده، شبکه‌ انجمن خانواده‌های دادخواه آبان است.

این صفحه توسط فردی با عنوان سوران منصورنیا مدیریت می‌شود که سابقه هواداری منافقین را نیز در کارنامه دارد، این فرد که ساکن هلند است؛ با شرکت در برنامه‌های شبکه ترویستی اینترنشنال مدعی آن است که برادرش را در آبان ۹۸ از دست داده است، نکته جالب توجه درباره این شخص آن است که از سویی با منافقین همکاری کرده و از سوی دیگر با افرادی چون مصی علینژاد نیز در ارتباط است، علی‌نژاد در نقش سکوی رشد نفاق عمل کرده و برای سوران منصورنیا مصاحبه‌های متعددی را در شبکه صدای آمریکا هماهنگ می‌کند. حتی در جریان اولین مجمع عمومی کنگره جهانی آزادی در لیتوانی که مصی علینژاد به عنوان دبیرکل کنگره انتخاب شد، علی‌نژاد سوران منصورنیا را همراه با خود به این کنگره برده بود.

نکته عجیب در باره این عضو گروهک منافقین آن است که در حالی که ادعا می‌کند خانواده‌ اش را در حوادث فتنه بنزینی از دست داده پس از ماجرای سانحه هواپیمای اوکراینی رنگ عوض کرده و در بهمن ماه ۱۳۹۸، در قامت اعضای خانواده جانباختگان آبان در می‌آید، در این زمان این شخص به عنوان سرپل منافقین بار دیگر ارتباطات قدیمی میان حامد اسماعیلیون و منافقین را بازسازی کرده است!

نفاق چگونه در شبکه سایبری معاندین رشد می‌کند؟

اخیر در کلاب‌هاوس اتاق‌های گفتوگوی متعددی درباره فتنه بنزینی در آبان ۹۸ برگزار شده است. این اتاق‌ها توسط «صفحه آبان» یا همان انجمن تازه تاسیس «خانواده‌های دادخواه آبان» برگزار شده است، نکته جالب این است که اکثر افراد حاضر در این اتاق هم دیدگاهی تقریبا مشابه با هم دارند. در این تصویر افرادی نظیر سعید دهقان، علی ابراهیم‌زاده، ابراهیم الله‌بخشی(تجزیه طلب بلوچ)، رضا اخوانیان و چند تن دیگر مشاهده می‌شوند. این افراد پس از اختلافات درونی میان براندازان، به تیم ترکیبی تجزیه‌طلبان و منافقین یعنی مصی علینژاد، حامد اسماعیلیون و نازنین بنیادی پیوسته و علیه رضا پهلوی و سلطنت‌طلبان فعالیت می‌کنند. مدیر برگزاری تمامی این صفحات همان عضو ارتش سایبری منافقین یعنی سوران منصورنیا است.

منصورنیا در جریان اغتشاشات پاییزی ۱۴۰۱ نیز فعال بوده و در سیرک برلین که با مدیریت موساد طراحی و اجرا شد نیز سخنرانی کرده است، تجمع چند ده نفره برلین در پاییز سال ۱۴۰۱ توسط حامد اسماعیلیون طراحی و اجرا شده بود. در جریان این تجمع بود که با موافقت اسماعیلیون، عده‌ای با ظاهر و پوشش عجیب بر سکوی سخنرانی حاضر شده و خود را نماینده انجمن همجنس‌بازها معرفی کرده و بیانیه خود را ارائه کردند.

سخنرانی عضو منافقین و همجنس‌بازها در سیرک برلین

موضوع دیگر که نقش منافقین در این ماجرا را برملا می‌کند، شباهت طراحی پروفایل‌های «انجمن خانواده های آبان» با پروفایل‌های «انجمن خانواده‌های پرواز اوکراینی» است. هر دو صفحه با یک شکل تقریباً مشابه برای اعضا و فالوورها کاور شده است. در طراحی این پروفایل‌ها حتی رنگ‌ها هم از یک خانواده رنگی بوده و نزدیک به علائم گروهک تروریستی منافقین است. حتی صفحات ویکیپدیایی این دو شبکه نیز یکسان است. بررسی صفحات ویکیپدیایی آنها نشان می‌دهد، یک کاربربرای ویرایش هر دو صفحه حضور فعالی داشته و آخرین ویرایش هم همین کاربر اعمال کرده است.

مطابق شواهد ذکر شده از طراحی پروفایل‌های انجمن دادخواه آبان تا نحوه فعالیت، مشخص می‌شود که تمامی صفحات منتسب به اغتشاشات توسط یک فرد خاص مدیریت شده که مراتبط با منافقین است، این سطح از نزدیکی باعث شده است که افرادی چون حامد اسماعیلیون در کنترل کامل منافقین درآمده باشند. و در نهایت اختلافات عمیق میان منافقین و سلطنت‌طلبان باعث فروپاشی پگروه واتساپی همبستگی شود!

سوران منصورنیا و حامد اسماعیلیون/ سرپل نفاق به گروه‌های هواداری متصل شده است

درباره سابقه فعالیت‌ این اکانت‌های سایبری که معمولا در پوشش اعضای انجمن‌های مختلف و زیر نظر براندازان فعالیت می‌کنند باید گفت که تمامی فعالیت‌های این صفحات توسط ربات‌های مجازی اجرا می‌شود که با هدف دستکاری واقعیت در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. پروژه دستکاری واقعیت در شبکه‌های اجتماعی از طریق به کارگیری فرایندهای اتوماتیک و حساب‌های جعلی انجام می‌شود. دستکاری واقعیت در رسانه‌های اجتماعی (Manipulation Service Providers (MSPs)) جبهه جدیدی برای معاندینی است که به دنبال رخنه در انتخابات، قطبی‌کردن افکار عمومی و منحرف ساختن گفتمان‌های سیاسی، هستند.

اجماع سریع و همه‌جانبه این اکانت‌ها در زمان بروز ناآرامی‌ها در ایران که محتوا و مضامین مشترکی را نیز منتشر می‌کردند، بیش از هرچیز شائبه مستقل بودن آنها را زیرسؤال می‌برد و احتمال سازماندهی شده‌ بودن آنها را تقویت می‌کند. با وجود اینکه محاسبه دقیق تعداد ربات‌ها در توئیتر بسیار پیچیده است اما محاسبه فعالیت غیرعادی برخی اکانت‌ها که با واکاوی تعداد ریتوئیت‌ها و زمان لایک و بازنشر توئیت‌ها قابل تحلیل و ردیابی است، این نکته مهم را افشا می‌کند که ربات‌ها و بدافزارها نقش مهمی در بالاآمدن و افزایش توجه اینفلوئنسرهای توئیتری در زمان ناآرامی‌ها داشته و انتشار برخی تخمین‌های وبسایت‌های فیک‌یاب، ادعای حمایت رباتیک حدود ۴۰ درصدی این حساب‌ها را تائید می‌کند.

مرکز عالی ارتباطات استراتژیک ناتو در گزارش‌های متعدد، دستکاری در رسانه‌های اجتماعی را به عنوان یک بخش مهم و لاینفک پویش‌های نفوذ مورد مطالعه قرار داده است؛ پویش‌هایی که بازیگران دولتی و غیردولتی معاند علیه ائتلاف [ناتو] و شرکای آن به خدمت می‌گیرند. اجماع سریع و همه‌جانبه این افراد در زمان بروز ناآرامی‌ها در ایران که گاها محتوا و مضامین مشترکی را نیز منتشر می‌کردند، بیش از هرچیز شائبه مستقل و مردمی‌بودن آنها را زیرسؤال می‌برد و احتمال سازماندهی شده‌بودن آنها را تقویت می‌کند.

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir