خسروپناه: سازمان اوقاف در تبدیل دانش بنیان به صنعت قدرتمند شده است

خسروپناه: سازمان اوقاف در تبدیل دانش بنیان به صنعت قدرتمند شده است
شناسه خبـر : ۱۲۳۳۹۷ چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۵

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به مسئولان سازمان اوقاف گفت: در کشور دانش بنیان زیاد داریم که به مرحله تولید می رسد، اما برای صنعتی شدن با مشکل مواجه می شوند؛ شما در تبدیل دانش بنیان به صنعت به قدرت رسیده اید.

نشست اندیشه‌ورزی با موضوع «نقش وقف در پیشرفت‌های علمی کشور»، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران،‌ محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، سردار حسین اشتری، مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور انتظامی و امنیتی، میرباقری، معاون سابق سیمای رئیس سازمان صدا و سیما، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، مشاوررئیس جمهور در امورروحانیتو حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حیدر ارشدی،‌ مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، سهیل بیگدلی، معاونبهرهوریاقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف در محل این سازمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام خاموشی در این نشست با بیان اینکه برای بهره‌وری بهتر از موقوفات سعی کردیم سرمایه‌های موجود را به سمت رونق دانش‌بنیان‌ها سوق دهیم، گفت: یکی از معضلاتی که در کشور با آن مواجه هستیم مشکلاتی است که در اثر تروما برای افراد به وجود می آید و متأسفانه تأمین هزینه درمان این آسیب ها برای بسیاری از افراد امکانپذیر نیست. عده ای از پزشکان در این زمینه وقف دانش سلامت کوثر را شکل داده بودند که ما در سازمان اوقاف در جهت ارتقای این مرکز برآمدیم و در این زمینه زمینی خریداری شد و بنایی احداث شد که در حال حاضر مجهز به دستگاه‌های پیشرفته پزشکی است.

وی اظهار کرد: یکی از محصولات که در این کارخانه دانش بنیان تولید می شود،‌ پیچ جذبی برای درمان بدشکلی جمجمه کودکان است. درواقع این اقدامات در جهت تبدیل به احسن موقوفات صورت پذیرفته است. بنای ما در سازمان اوقاف بر این است که در موضوعات مختلف مورد نیاز کشور وارد شویم و هدف اصلی رونق تولید و گزاره تبدیل به احسن است تا بتوانیم بخشی از معضلات کشور را رفع کنیم.  

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به موقوفه جایزه البرز که از جوایز ارزنده علمی به شمار می آید و توسط مرحوم حسینعلی البرز وقف شده است، عنوان کرد: در حال حاضر 17 تا 23 درصد هزینه های درمان از طریق وقف پوشش داده می شود. همچنین بیمارستانی به تشخیص و درمان در حوزه mRNA اختصاص یافته که نوعی درمان ژنتیکی است و آینده از آن این علم یعنی پزشکی فردمحور خواهد بود.  خوشبختانه بحث درمان به سمت دانش بنیان پیش رفته است. تشخیص این نیازها نیز توسط کمیسیونی متشکل از متخصصان حوزه علم پزشکی صورت می پذیرد و هدف رفع نیازهای کشور است.

حجت‌الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر تقویت رسانه اوقاف گفت: خیلی از محققان خدمات شما را نمی دانند. دنیا هم باید بداند اوقاف دارد خدماتی برای بشریت در حوزه دانش بنیان ارائه می دهد. در کشور دانش بنیان زیاد داریم که به مرحله تولید می رسد، اما برای صنعتی شدن با مشکل مواجه می شوند؛ شما در تبدیل دانش بنیان به صنعت به قدرت رسیده اید.

وی افزود: راهکار دیگر برگزاری جشنواره و نمایشگاه است. شما به یک نوع فناوری نرم مدیریت در اوقاف رسیده اید و باید به نظریه کاربردی درآید و به دانش آشکار تبدیل شود. در این زمینه نیاز به روایتگری وجود دارد. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در خدمت شماست.

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم، مشاوررئیس جمهور در امورروحانیتو حوزه های علمیه، برپایی نمایشگاه را در معرفی اقدامات انجام شده در سازمان اوقاف بسیار مؤثر دانست و گفت: بخشی از موقوفات که به حوزه پزشکی و بهداشت و درمان اختصاص داده شده است، باید مشخص شود آیا سرمایه گذاری از محل سود موقوفات است و یا خیریه ای به این موضوع اختصاص دارد؟

مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور انتظامی و امنیتی با اشاره به اینکه متأسفانه جامعه از اقداماتی که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته اطلاعی ندارد، گفت: باید نظرات مردم و نخبگان را در این زمینه بگیرید. به موضوع وقف در صدا و سیما به مناسبت دهه وقف پرداخته می شود، اما کافی نیست و مردم از این اقدامات بی خبر هستند. همچنین باید درباره وقف و اینکه چقدر در اجتماع تأثیر دارد اطلاع رسانی شود تا فرهنگ وقف ارتقا یابد.

وی عنوان کرد: موضوع شفاف‌سازی مهم است. حتی خوب است به عنوان مثال از سوی بقاع متبرکه به صورت محلی انجام شود.

سردار اشتری تصریح کرد: حمایت از دانش بنیان‌ها اقدام ارزشمندی است که باید گسترش یابد. جوانان امروز ظرفیت خوبی در این زمینه دارند که نیازمند حمایت و پشتوانه هستند، هرچه در این زمینه پیش روید، بیش از آنچه هزینه می شود برداشت خواهد شد و سود آن را در حوزه وقف مشاهده خواهید کرد.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir