مقایسه آمار ۱۰ بازی نخست قلعه‌نویی با اسکوچیچ؛ کدام یک موفق‌تر بود؟

مقایسه آمار ۱۰ بازی نخست قلعه‌نویی با اسکوچیچ؛ کدام یک موفق‌تر بود؟
شناسه خبـر : ۱۲۳۳۸۳ سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴

امیر قلعه‌نویی هنوز مثل دراگان اسکوچیچ روزهای سرنوشت‌ساز و تورنمنت‌هایش شروع نشده و توانسته فوتبال پرریسک و تهاجمی‌تری ارائه دهد.

بازی ایران مقابل هنگ‌کنگ در آغاز مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶، دهمین حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی  در دومین دوره حضورش بود. پیش از او، کارلوس کی‌روش هدایت تیم ملی را به عهده داشت که بعد از انجام ۶ بازی (۳ بازی جام‌جهانی و ۳ بازی دوستانه) برای بار دوم همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال ایران به‌پایان رسید. آخرین مربی که حداقل ۱۰ بازی روی نیمکت ایران نشست، دراگان اسکوچیچ بود. تیم تحت هدایت قلعه‌نویی از نظر بازیکن هم شباهت زیادی به ایرانِ اسکوچیچ دارد. به بهانه شروع درخشان امیر قلعه‌نویی، مقایسه آمار او در این مقطع با دراگان اسکوچیچ، رکورددار بهترین شروع در تاریخ تیم ملی هم خالی از لطف نیست. 

قلعه‌نویی در این ۱۰ بازی با تیم‌های روسیه، کنیا، افغانستان، قرقیزستان، ازبکستان، بلغارستان، آنگولا، اردن، قطر و هنگ‌کنگ دیدار کرد. ازبکستان، بوسنی‌وهرزگوین، سوریه، هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج، عراق، سوریه، عراق و امارات هم ۱۰ حریف نخست دراگان روی نیمکت تیم ملی ایران بود.

آمار نشان می‌دهد که تیم ملی از زمان حضور قلعه‌نویی، مالکیت توپ بالاتری از قبل داشته است. این مالکیت توپ، منجر به شوت و گل‌های بیشتری هم شده است. در آن سمت اما موقعیت‌های تیم اسکوچیچ خطرناک‌تر بوده (با فاکتور امید گل) و البته، تیم مربی کروات در فاکتورهای دفاعی، تیم موفق‌تری نشان داده است. بخشی از این احتیاط ایران در دوران اسکوچیچ هم به دیدارهای سرنوشت‌ساز برای صعود به مرحله مقدماتی جام‌جهانی برمی‌گردد که ایران جای ریسک زیادی نداشت. 

قلعه‌نویی که با تساوی، دومین دوره حضورش روی نیمکت ایران را شروع کرد، در آستانه رسیدن به رکورد اسکوچیچ هم قرار دارد. اسکوچیچ هر ۱۰ بازی اولش در تیم ملی ایران را برده بود. اولین جایی که اسکوچیچ لغزید، بازی یازدهم مقابل کره‌جنوبی بود که به روند بردهای پیاپی او پایان داد. حالا تیم امیر هم ۹ بازی متوالی را برده و این هفته می‌تواند به این رکورد برسد.

منبع خبر:خبرورزشی

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir